Norske annonsører har brukt nær 5,1 milliarder kroner på reklame i betalte medier via mediebyråene så langt i år. Det viser Mediebyråforeningens Mediebarometer.
TV-reklame overrasker mest med en vekst på 7,4 prosent.
– Høy TV-seing og kraftig vekst i TV-kanalenes strømmetjenester kan forklare dette, sier forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i WPP Media i en pressemelding.
Den totale reklameomsetningen har økt med 4,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Mediebyråforeningen.
– Halvårstallene viser at den totale medieomsetningen er i tråd med forventningene, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Print-medier fortsetter nedgangen. – Dagspresse og magasiner fortsetter sitt fall og det vil de fortsette med. Den trenden vil jo ikke stoppe, sier Thalberg.
Radio er noe ned, men sterk vekst for podkast og digital lyd gjør at lyd totalt sett vokser. Digitale medier samlet har en økning på 4,1 prosent.
– Det digitale vokser omtrent som totalen, og vi forventer at denne veksten holder seg ut året, sier Thalberg.
Mediebarometeret baserer seg på rapporter fra 17 mediebyråer og gir månedlig oversikt over netto medieinvesteringer i det norske markedet.
(©NTB)