Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer, er redusert med 1,2 prosent sammenlignet med de fem første månedene i fjor, viser Mediebarometeret.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en liten nedgang etter årets fem første måneder.
– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer har en akkumulert nedgang på 1,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør en nedgang på nærmere 50 millioner kroner, sier daglig leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre.
Barometeret
viser en tilbakegang i TV-omsetningen på 5,5 prosent etter fem måneder, det er en nedgang på 76 millioner kroner.
– Mai var en fantastisk bra værmåned og mange fridager gjør noe med TV-seingen. Vi håper riktignok dette tar seg opp med forestående store begivenheter fremover, som EM i fotball og OL, sier leder for mediene og partner i Atyp, André Thorsen.
Det er også flere mediekategorier med vekst for perioden. Utendørsreklame viser en økning på 7,7 prosent, dette er en økning på nærmere 22 millioner kroner fra samme periode i fjor. Kino viser en økning på 12,3 prosent, noe som betyr omtrent 8 millioner kroner.
(©NTB)