12. desember sto to tog stående bom fast i fire timer i Romeriksporten mot Oslo sentrum – uten strøm. Jernbanedirektoratet er ikke fornøyd med håndteringen.
Dokumentasjonen tegner et bilde av uenighet, misnøye, dårlig informasjonsflyt, uklare ansvarslinjer og manglende beredskapsplaner, skriver Aftenposten.
Jernbanedirektoratet beskriver det som kritikkverdig at et redningstog til 50 millioner kroner ble stående i garasjen på Oslo S under dramaet. Bakgrunnen var en feil på en sporveksel på Oslo S. Disse skal kunne overstyres manuelt, men det var en komponent som var demontert, så det skjedde ikke.
I tillegg prioriterte ikke Bane Nor å ta i bruk toget fordi det kun kan frakte 50 personer av gangen, så det ville tatt tid å få ut 554 passasjerer. Siden liv og helse ikke var i fare, ble det stående stille.
I tillegg til kritikken fra Jernbanedirektoratet, peker de involverte aktørene også på hverandre. Flytoget beskriver frustrasjon over manglende informasjon fra Bane Nor, mens Bane Nor mener de hadde kontinuerlig kontakt med Vy og Flytoget. Sistnevnte mener også de kunne evakuert toget til fots, fordi det stillestående flytoget var bare 100 meter fra tunnelmunningen.
(©NTB)