Etter to år med pandemi og mye tilstedeværelse i hjemmet, faller nå salget av forbrukerelektronikk med åtte prosent.
Tallene for 2022 viser et omsetningsfall på 8,3 prosent i forhold til året før og ender på 40 milliarder kroner, mot 43,6 milliarder i 2021, melder Elektronikkbransjen
på sine hjemmesider.
– Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021 faller elektronikksalget som ventet i 2022. Sammenligner vi derimot med siste normalår i bransjen, 2019, er det derimot en økning på ni prosent i omsetning, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser nedgang i de alle fleste kategorier, etter at oppussing, gaming og matlaging har drevet salget de foregående år.
Tallene for fjoråret er en samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PC-er til forbrukermarkedet.
– 2022 ble et turbulent år for hele bransjen, med krig i Ukraina og økte råvarepriser, fortsatt dyr logistikk, økte strømpriser og inflasjon, sier Røsholm.
(©NTB)