Prinsesse Madeleine rakk knapt å trykke «publiser» på Instagram før debatten om hennes nye hudpleieserie tok av. Nå går hoffeksperter ut mot satsingen – som fredag ble lansert i Tyskland.
Det skjedde i forbindelse med messen The Art of Beauty & Health
i Düsseldorf. Selv om den svenske prinsessen i forkant har bedyret å bruke navnet Madeleine Bernadotte i saker som angår sitt nye selskap, står hun på programmet som «Prinzessin Madeleine von Schweden».
Den omdiskuterte Instagram-posten
ble på samme vis lagt ut på kontoen «Princess Madeleine of Sweden».
Innlegget ble raskt anmeldt til både den svenske ombudsmannen for reklame og til forbrukermyndigheten Konsumentverket: Prinsessen hadde ikke merket det med «reklame» – slik hun er pålagt.
Det kongelige hoff i Sverige sendte mandag ut en pressemelding
der det står at prinsesse Madeleines posisjon som kongelig høyhet kan kombineres med hennes hudpleievirksomhet.
Noen mener at dette bare er et skritt inn i fremtiden for kongefamilien. Kritikerne er derimot av en annen oppfatning.
– Totalt sett synes jeg det er problematisk, sier Johan T. Lindwall, sjefredaktør i Svensk Damtidning og hoffekspert. Han påpeker at dette strider mot reglene som har vært praktisert i mange år – og der svenskekongen Carl Gustav har vært konsekvent:
– Da Daniel giftet seg med Victoria, måtte han gi opp sin forretningsvirksomhet. Men jeg er ikke overrasket, det er Madeleine vi snakker om, og hun har alltid gått sine egne veier, sier Lindwall.
Han tror at hudpleieselskapet vil bli assosiert med den svenske kongefamilien uansett om Madeleine bruker prinsessetittelen eller ikke:
– Man må spørre seg selv: Hva er kongefamilien? Skal det være en kommersiell virksomhet? I så fall kan kongen selge biler. Kongelige bør være involvert i veldedighet og organisasjoner. Kongehuset er ikke en kommersiell institusjon og har aldri vært det.
Varemerkeekspert Niklas Turner Olovzon sier til TT at prinsesse Madeleines nye selskap vil få et stort løft av at det er hun som markedsfører det.
– Det er selvfølgelig en stor fordel, spesielt i lanseringsfasen. Det har allerede vært mye presse og PR, og det ville det ikke ha vært uten hennes navn.
Prinsesse Madeleine rykker inn på et mettet hudpleieproduktmarked med sitt selskap «MinLen», som oppgir å være «naturlig basert». Hun må regne med å bli grundigere gransket enn konkurrentene, mener varemerkeeksperten
– Med fordelene kommer også ulempene. Produkter vil bli gransket nøyere. Hvis det er noe galt med et produkt, blir det en stor sak for mediene.
På prinsesse Madeleines Instagram-post
, som hun delte mandag, er det kommet en rekke negative reaksjoner i kommentarfeltet. Noen kaller det «tonedøvt» med sminkesatsing i krigstid, andre oppfordrer henne til å gi avkall på prinsessetittelen.
En person i kommentarfeltet hevder at hennes samarbeidspartner «eies av en vaksineskeptiker». Prinsesse Madeleine har nemlig utviklet serien sammen med tyske Weleda, i sin tid grunnlagt
av Rudolf Steiner. I antroposofiske miljøer er det ifølge Store norske leksikon en utbredt skepsis til bruk av vaksiner, særlig mot barnesykdommer.
I pressemeldingen
kaller selskapet seg «verdensledende innen sertifisert naturlig hudpleie og antroposofiske legemidler».
Prinsessens hudpleieserie retter seg ifølge samme pressemelding noe som kalles «en bekymringsfull samfunnstrend», nemlig at barn og unge i økende grad bruker hudpleieprodukter med ingredienser uegnet for deres alder.
– Som foreldre har vi et ansvar for å hjelpe barna våre med å ta bevisste valg når det gjelder hudpleieprodukter, uttaler prinsesse Madeleine, som beskriver produktserien som «morsom å bruke» og med «tiltalende emballasje for hele familien».
– Som mor er jeg bevisst på hvilke hudpleieprodukter familien min bruker, noe som gjør MinLen til et dypt personlig prosjekt for meg, sier prinsesse Madeleine, som er mor til prinsessene Leonore og Adrienne og prins Nicolas.
(©NTB)