Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Kongeekspert mener prinsesse Madeleines nye hudpleieprodukter er problematisk

NTB av NTB
28.03.2025
i IN live
Lesetid:3 mins read

Prinsesse Madeleine rakk knapt å trykke «publiser» på Instagram før debatten om hennes nye hudpleieserie tok av. Nå går hoffeksperter ut mot satsingen – som fredag ble lansert i Tyskland.

Det skjedde i forbindelse med messen The Art of Beauty & Health
i Düsseldorf. Selv om den svenske prinsessen i forkant har bedyret å bruke navnet Madeleine Bernadotte i saker som angår sitt nye selskap, står hun på programmet som «Prinzessin Madeleine von Schweden».

Den omdiskuterte Instagram-posten
ble på samme vis lagt ut på kontoen «Princess Madeleine of Sweden».

Innlegget ble raskt anmeldt til både den svenske ombudsmannen for reklame og til forbrukermyndigheten Konsumentverket: Prinsessen hadde ikke merket det med «reklame» – slik hun er pålagt.

– Problematisk

Det kongelige hoff i Sverige sendte mandag ut en pressemelding
der det står at prinsesse Madeleines posisjon som kongelig høyhet kan kombineres med hennes hudpleievirksomhet.

Noen mener at dette bare er et skritt inn i fremtiden for kongefamilien. Kritikerne er derimot av en annen oppfatning.

– Totalt sett synes jeg det er problematisk, sier Johan T. Lindwall, sjefredaktør i Svensk Damtidning og hoffekspert. Han påpeker at dette strider mot reglene som har vært praktisert i mange år – og der svenskekongen Carl Gustav har vært konsekvent:

– Da Daniel giftet seg med Victoria, måtte han gi opp sin forretningsvirksomhet. Men jeg er ikke overrasket, det er Madeleine vi snakker om, og hun har alltid gått sine egne veier, sier Lindwall.

Han tror at hudpleieselskapet vil bli assosiert med den svenske kongefamilien uansett om Madeleine bruker prinsessetittelen eller ikke:

– Man må spørre seg selv: Hva er kongefamilien? Skal det være en kommersiell virksomhet? I så fall kan kongen selge biler. Kongelige bør være involvert i veldedighet og organisasjoner. Kongehuset er ikke en kommersiell institusjon og har aldri vært det.

Vil få fordeler

Varemerkeekspert Niklas Turner Olovzon sier til TT at prinsesse Madeleines nye selskap vil få et stort løft av at det er hun som markedsfører det.

– Det er selvfølgelig en stor fordel, spesielt i lanseringsfasen. Det har allerede vært mye presse og PR, og det ville det ikke ha vært uten hennes navn.

Prinsesse Madeleine rykker inn på et mettet hudpleieproduktmarked med sitt selskap «MinLen», som oppgir å være «naturlig basert». Hun må regne med å bli grundigere gransket enn konkurrentene, mener varemerkeeksperten

– Med fordelene kommer også ulempene. Produkter vil bli gransket nøyere. Hvis det er noe galt med et produkt, blir det en stor sak for mediene.

Grunnlagt av Steiner

På prinsesse Madeleines Instagram-post
, som hun delte mandag, er det kommet en rekke negative reaksjoner i kommentarfeltet. Noen kaller det «tonedøvt» med sminkesatsing i krigstid, andre oppfordrer henne til å gi avkall på prinsessetittelen.

En person i kommentarfeltet hevder at hennes samarbeidspartner «eies av en vaksineskeptiker». Prinsesse Madeleine har nemlig utviklet serien sammen med tyske Weleda, i sin tid grunnlagt
av Rudolf Steiner. I antroposofiske miljøer er det ifølge Store norske leksikon en utbredt skepsis til bruk av vaksiner, særlig mot barnesykdommer.

I pressemeldingen
kaller selskapet seg «verdensledende innen sertifisert naturlig hudpleie og antroposofiske legemidler».

Retter seg mot barn

Prinsessens hudpleieserie retter seg ifølge samme pressemelding noe som kalles «en bekymringsfull samfunnstrend», nemlig at barn og unge i økende grad bruker hudpleieprodukter med ingredienser uegnet for deres alder.

– Som foreldre har vi et ansvar for å hjelpe barna våre med å ta bevisste valg når det gjelder hudpleieprodukter, uttaler prinsesse Madeleine, som beskriver produktserien som «morsom å bruke» og med «tiltalende emballasje for hele familien».

– Som mor er jeg bevisst på hvilke hudpleieprodukter familien min bruker, noe som gjør MinLen til et dypt personlig prosjekt for meg, sier prinsesse Madeleine, som er mor til prinsessene Leonore og Adrienne og prins Nicolas.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Makspris på 87,006 øre per kWh for strøm søndag

07.06.2025
IN live

Sørøst-Norge: Snittpris for strøm på 34,7 øre per kWh søndag

07.06.2025
IN live

Sørvest-Norge: Snittpris for strøm på 35,8 øre per kWh søndag

07.06.2025
Neste innlegg

Syria åpner for inspeksjon av kjemiske våpen fra Assad-tiden, ifølge kilder

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?