Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Knusende kritikk etter dødsulykke: – Økonomi prioritert framfor trafikksikkerhet

NTB av NTB
11.08.2022
i IN live
Lesetid:4 mins read

Statens vegvesen og Nye Veier får kritikk av Havarikommisjonen etter at en vogntogsjåfør ble påkjørt på E18 i Arendal. Nå ber kommisjonen de to om å ta grep.

– Ulykken representerer etter Statens Havarikommisjons mening en målkonflikt, hvor økonomi er blitt prioritert framfor trafikksikkerhet, skriver kommisjonen i rapporten
som ble publisert torsdag.

Det var i mai 2020 at en vogntogsjåfør døde av skadene han fikk da han ble påkjørt av en personbil i 110-sonen på nye E18 ved Arendal.

Vogntogsjåføren hadde parkert på veiskulderen utenfor en tunnel og sto ute i veibanen i skyggen av kjøretøyets venstre side for å feste en lastestropp da han ble påkjørt av Teslaen.

Personbilsjåføren ble ved juletider samme år dømt til tre måneders fengsel for uaktsomt drap, men nå retter Statens Havarikommisjon kritikk også mot Statens vegvesen og det statlige veibyggingsselskapet Nye Veier etter ulykken.

Smal veiskulder

Det var under et år siden firefeltsveistrekningen mellom Arendal og Tvedestrand hadde blitt åpnet da ulykken skjedde.

«I forbindelse med prosjekteringen søkte Nye Veier om å redusere skulderbredden fra 3,0 meter til 2,0 meter, med forslag til avbøtende tiltak. Statens vegvesen godkjente løsningen, med en forventning om at de beskrevne avbøtende tiltakene ble innført av Nye Veier på den aktuelle veistrekningen.», skriver Havarikommisjonen.

Nye Veier valgte imidlertid ikke å etablere systemer som kunne ha oppdaget det parkerte vogntoget på strekningen, såkalt hendelsesdetektering, eller flere havarilommer på strekningen.

I rapporten peker Havarikommisjonen på at veiskulderen ikke var bred nok til at vogntoget kunne komme helt utenfor veibanen. Dette, sammen med de to sjåførenes situasjonsforståelse, og manglende havarilommer og varsling, var ifølge kommisjonen de viktigste årsakene til ulykken.

– Statens Havarikommisjon mener også at trafikksikkerheten ikke ble tilstrekkelig ivaretatt gjennom Statens vegvesens fraviksbehandling og Nye Veiers bygging av veistrekningen, skriver kommisjonen.

Kommisjonen påpeker at forskning viser at det er en klar sammenheng mellom veiskulderbredde og antall trafikkulykker. De er derfor kritiske til at dagens regler åpner for å redusere veiskulderbredden.

Ber om flere tiltak

Havarikommisjonen kommer blant annet med disse sikkerhetstilrådingene:

* Nye Veier bør innføre tiltak som ivaretar trafikksikkerheten på E18 mellom Tvedestrand og Arendal.

* Vegvesenet bør utarbeide en faglig veileder for avbøtende tiltak på planlagte smale firefelts motorveier.

* Vegvesenet bør endre reglene slik at det i tilfellene der det tillates smalere veiskulder på smale firefelts motorveier, må det dokumenteres at tiltak er innført og den risikoreduserende effekten av disse.

* Vegvesenet bør jobbe for at ulykkesfrekvens og skadekostnad ikke øker på planlagte smale firefelts motorveier.

– E18 er en trygg vei

Kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier sier i en epost til NTB at de nå skal gå i dialog med Havarikommisjonen om rapporten.

– Nye Veier mener E18 mellom Arendal og Tvedestrand er en trygg vei, sier han.

Ifølge Altmann var innskrenkingen av skulderbredden en økonomisk beslutning.

– Vi ønsker å få pengene til å strekke lengst mulig, slik at vi kan bygge mer trafikksikker vei for pengene. En firefelts vei med noe smalere veiskulder der trafikkmengden tilsier det, sparer kostnader, klima og natur/arealbeslag. Det betyr at vi kan bygge flere kilometer sikker vei, sier Altmann.

Han svarer ikke på spørsmål fra NTB om hvorfor det ikke ble bygget flere havarilommer eller systemer som kunne ha oppdaget det parkerte vogntoget på strekningen.

Ifølge Havarikommisjonen registreres det omtrent hver tredje dag hendelser med bilstans som utløser behov for berging og fare for personer i veibanen på E18 mellom Arendal og Tvedestrand.

– Vi er jo kjent med at det er en del hendelser som for eksempel stans, men hendelsene skjer ofte i havarilommer og med den nødvendige aktsomhet, sier Altmann.

Vegvesenet: – Må lese før vi svarer

NTB har også stilt en rekke spørsmål til Statens vegvesen om rapporten om dødsulykken.

– Vi er glad for at rapporten nå foreligger. Det er blitt en grundig og omfattende rapport etter to års arbeid. Rapporten er et viktig bidrag til trafikksikkerheten generelt og arbeidet med veinormalene spesielt, skriver pressesjef Kjell Bjørn Vinje i en epost.

De vil ikke svare på konkrete spørsmål om hvorvidt trafikksikkerheten ble tilstrekkelig ivaretatt ved byggingen av prosjektet, og om de burde ha godkjent reduksjonen av skulderbredden. De svarer heller ikke på spørsmål om økonomi blir prioritert framfor trafikksikkerhet.

– Dette er en god og viktig rapport med flere sikkerhetstilrådinger. Vi må nesten få lese og vurdere dem før vi svarer. Vi kommenterer gjerne enkeltheter etter det, skriver Vinje.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Trump utelukker flere utsettelser av tollfristen 1. august

08.07.2025
IN live

Skogbrann har nådd utkanten av Marseille, melder BFMTV

08.07.2025
IN live

Romeriksporten mellom Oslo S og Lillestrøm stengt for togtrafikk

08.07.2025
Neste innlegg

Salmonella-utbrudd kommer trolig fra et parti vannmelon

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?