Fra 1990 til i fjor har klimagassutslippene i Norge gått ned med cirka 13 prosent, viser tall fra SSB. Det er langt unna målet på 55 prosent kutt innen 2030.
I fjor var utslippene av klimagasser i Norge på 44,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter.   Tallene
 viser at reduksjonen har vært på 6,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter siden 1990.
Olje- og gassbransjen, industrien og veitrafikken er de største bidragsyterne til nedgangen i utslipp, ifølge Statistisk sentralbyrå.
– Nedgangen siden 1990 skyldes i hovedsak mer utslippsreduserende teknologi i industrien, elektrifisering innen olje- og gassproduksjon, biodrivstoff og innfasing av elbiler, sier seniorrådgiver Trude Melby Bothner i en artikkel på byråets nettside.
I Paris-avtalen fra 2015 forpliktet Norge seg til å kutte minst 55 prosent av klimagassutslippene fra 1990 innen 2030. Tallene fra SSB viser altså at Norge er langt unna å nå dette målet.
Bothner påpeker at kjøp av kvoter for utslippskutt i utlandet kan påvirke måloppnåelsen, men at disse ikke vises i denne statistikken.
Siden 2015 har utslippene gått ned, med en ytterligere reduksjon i 2020 da koronapandemien slo inn. Året etter økte utslippene igjen, som tilskrives blant annet veitrafikken og industrien.
– Vi har gjort mye, men vi har fortsatt en stor jobb å gjøre, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) i en pressemelding.
Fra 2023 til i fjor falt utslippene med 4 prosent, ifølge SSB, som forklarer reduksjonen med elektrifisering av sokkelen og driftsstans på flere industrianlegg.
Klima- og miljøministeren mener at dette viser at klimapolitikken virker.
– Det er positivt at Norge fortsetter å kutte klimagassutslippene. Nedgangen i utslippene viser at tiltakene vi har satt i verk virker, og at vi er på vei i riktig retning, sier han i pressemeldingen.
I olje- og gassnæringen har energieffektivisering og etter hvert elektrifisering av sokkelen har bidratt til 25 prosent lavere utslipp fra 2015.
I 2024 var utslippet på 11 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det er nesten 550.000 tonn lavere enn året før, skriver SSB.
Også veitrafikken har bidratt til store kutt i klimagassutslippene i Norge.
Bruk av innblandet biodrivstoff og flere elbiler og andre elektriske kjøretøy har bidratt til 27 prosent lavere utslipp fra veitrafikken siden 2015, viser tallene.
Ifølge SSB har utslippene fra veitrafikken blitt redusert til samme nivå som i 1990.
Klimaministeren trekker fram Grønn bok, regjeringens årlige Klimastatus og -plan, som viser hvordan Norge ligger an til å nå klimamålene.
– Vi skal fortsette å styrke den nasjonale klimapolitikken slik at vi kutter utslipp i Norge. Vi trapper opp CO2-avgiften på en forutsigbar måte, og vi har sendt forslag om forbud mot nedbygging av myr og nye klimakrav til offshorefartøy på høring, sier Bjelland Eriksen i pressemeldingen.