Etter at regjeringen i juli innførte gebyr for å klage, har antall klager til Forbrukertilsynet hatt en nedgang på 55 prosent fra samme periode året før.
Fra 1. juli i fjor innførte Barne- og familiedepartementet gebyr for å klage til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
Fra gebyret ble innført og fram til årets slutt mottok Forbrukertilsynet 2601 meklingssaker. Tallet er en nedgang på 55 prosent fra 2023, skriver Motor.
For saker som sendes Forbrukertilsynet er gebyret 255 kroner, mens det til Forbrukerklageutvalget nå koster 1277 kroner.
Også antallet saker som sendes videre til Forbrukerklageutvalget, har falt kraftig etter innføringen av gebyret.
I andre halvår i fjor mottok Forbrukerklageutvalget 288 saker til behandling. Det er en nedgang på 49 prosent fra samme periode i 2023, da utvalget mottok 563 saker.
(©NTB)