Jack Black dukket nylig opp på en kino i USA for å be det unge publikummet ta det med ro – og ikke kaste popkorn.
Nå går videoer av episoden
runden i sosiale medier, melder Variety.
Det starter med at Jack Black etterligner formaningene til kinoene. De unge publikummerne bare kniser når han sier «ikke kast popkorn» – før de går amok når «En Minecraft-film»-stjernen viser seg, med gul cowboyhatt, og sier:
– Og absolutt ingen chicken jockeys!
Dette henspiller til en av scenene i filmen som ifølge Entertainment Weekly
oftest gjør at det unge publikummet begynner å hoppe i kinosetene, kaste popkorn og skrike.
« Chicken jockey
» refererer til en scene der Jason Momoa skal slåss mot en kylling – og et zombiebarn droppes ned fra taket og rir kyllingen til kamp mot Momoa. Det er da Blacks karakter Steve roper «Chicken Jockey» i filmen.
Bråkete visninger er blitt en trend, som har spredt seg også til Norge – om enn i noe mer beskjeden utgave, der videoer fra kinovisningene deles i sosiale medier.
I USA har noen kinokjeder advart publikum om at «antisosialt, bråkete oppførsel» som klapping, roping og ikke vil bli tolerert – og kan føre til at man blir kastet ut.
En annen kino krever at voksne må være med, og grunngir dette med «hærverk forårsaket av store grupper av gutter uten tilsyn».
– Det er liv og røre, veldig engasjement og god stemning under visningene, har programdirektør i Nordisk Film Kino, Christin Berg, opplyst til VG
som omtalte fenomenet nylig.
Berg sier at det imidlertid ikke er amerikanske tilstander.
Regissøren for «En Minecraft-film», Jared Hess, sier til EW
at han knapt klarer å slutte å se videoene i sosiale medier av det filmen hans forårsaker.
– Det er rart når du har det for gøy og politiet blir tilkalt. Det er bokstavelig talt bare jubel og popkornkasting, og jeg synes det er hysterisk morsomt at politiet blir tilkalt på grunn av popkorn, sier regissøren og legger til:
– Jeg er bare glad for at folk skaper minner sammen med venner og familie.
«En Minecraft-film» ligger på Kinotoppen
her til lands og er sett av nær 230.000 i sine første to uker. På verdensbasis har den spilt inn 553 millioner dollar, altså rundt 5,9 milliarder kroner.
(©NTB)