Forbrukerorganisasjonen Huseierne reagerer på at DNB skrøt av varslet rentekutt da de la fram resultatet for andre kvartal fredag.
Carsten Henrik Pihl, leder for politikk og bærekraft i Huseierne, mener DNBs handlinger ikke er noe å skryte av og at banken forskjellsbehandler kundene sine.
– DNBs renteinntekter viser at banken tjener veldig gode penger på norske bankkunder. Derfor klinger det hult når konsernsjef Kjerstin Braathen skryter av at DNB var tidlig ute med å varsle rentekutt. Et varsel er ikke det samme som å sette ned renten.
Nye kunder nyter godt av lavere renter nå, mens lojale kunder må vente til august selv om de kunne gjort det mye før, sier han.
Pihl oppfordrer folk til å kontakte banken for å få satt ned renten nå eller bytte bank.
DNB la fram resultater for andre kvartal fredag. Konsernsjef Kjerstin Braathen skrev i børsmeldingen blant annet at mange av kundene hadde ventet på rentekuttet, og det var viktig for banken å være raskt ute med å varsle rentekutt for kundene.
(©NTB)