Øltørste asiater klarte ikke å demme opp for sviktende lojalitet hos europeiske og amerikanske ølhunder. I første halvår solgte Heineken mindre enn i fjor.
I årets første seks måneder solgte det nederlandske konsernet «beskjedne» 11,64 milliarder liter øl. I 2024 lå salget på 11,84 milliarder liter i første halvår.
Nedgangen på nesten 200 millioner liter skyldtes salgsnedgang i Brasil, USA og deler av Europa, opplyser selskapet i en uttalelse.
Samtidig var det en betydelig vekst i asiatiske land, som Vietnam og India, i tillegg til i Mexico på den andre siden av Atlanteren, men det var ikke nok til å utligne fallet i andre områder.
Til tross for fallet til konsernet, som blant annet huser merkevarene Heineken, Amstel og Kingfisher, opprettholdt de sine helårsprognoser om en økning på mellom fire og åtte prosent i driftsresultat.
Heineken-sjef Dolf van den Brink uttrykker lettelse over at EU og USA har kommet fram til en tollavtale.
– Jeg synes det er bra at usikkerheten tar slutt. Videre eskalering er unngått. Nå vet vi hva som ligger foran oss, sa han til pressen.
(©NTB)