Havila Shipping ASA bestrider fullt ut påstander fra tre banker om mislighold av restruktureringsavtalen. Selskapet mener at det ikke foreligger noen form for mislighold og vil om nødvendig avklare forholdet rettslig.
Bakgrunn for saken
Den 1. oktober 2024 meldte Havila Shipping ASA at tre banker og obligasjonseierne i to obligasjonslån valgte oppgjør av gjeld ved utgangen av 2024. Samtidig valgte tre banker å forlenge restruktureringsavtalen med ett år for to fartøy i drift og fire solgte fartøy.
Den 30. desember 2024 bekreftet selskapet at gjeld knyttet til fartøyene Havila Borg, Havila Clipper, Havila Fanø og Havila Subsea ble gjort opp gjennom en kombinasjon av kontantoppgjør på NOK 499,6 millioner og konvertering av ikke rentebærende gjeld på NOK 522,3 millioner til aksjer, i samsvar med restruktureringsavtalen.
Strid rundt finansieringen
De tre bankene som valgte å forlenge restruktureringsavtalen finansierer PSV-fartøyet Havila Foresight og Subsea-fartøyet Havila Harmony. Samlet rentebærende gjeld knyttet til disse fartøyene utgjør NOK 151,5 millioner, mens ikke rentebærende gjeld for disse og fire solgte fartøy summerer seg til NOK 616,3 millioner.
I henhold til restruktureringsavtalen skal de aktuelle fartøyene betjene gjelden gjennom 2025, hvor rentebærende gjeld vil bli refinansiert og gjort opp kontant ved årets slutt. Gjenværende ikke rentebærende gjeld vil bli konvertert til aksjer.
Bankenes påstand
Bankene hevder at refinansieringen gjennom opptak av obligasjonslån, som ble benyttet til innløsning av gjelden til långivere som valgte oppgjør ved utgangen av 2024, er i strid med restruktureringsavtalen. Videre hevder de at enkelte andre forhold også utgjør mislighold av avtalen.
Som konsekvens mener bankene at de er berettiget til å erklære mislighold av både rentebærende og ikke rentebærende gjeld, samt kreve misligholdsrenter og tiltre sikkerheter.
Havila Shipping ASAs respons
Selskapet avviser påstandene og fastholder at restruktureringsavtalen er overholdt i sin helhet. Dersom nødvendig, vil selskapet få avklart forholdet rettslig.
Videre presiserer Havila Shipping ASA at det ikke foreligger kryss-sikkerheter eller kryss-mislighold mellom den tidligere finansieringen og obligasjonslånet på NOK 525 millioner som ble benyttet til innløsning av gjeld den 30. desember 2024.
Saken utvikler seg, og selskapet vil fortløpende informere markedet om eventuelle nye utviklinger.