Havila Kystruten hadde alle skip i full drift på Kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen i fjor. Det ga 219 millioner kroner i driftsresultat.
Omsetning for selskapet med fire skip i trafikk ble på 1529 millioner kroner i 2024, dobbelt så mye som i 2023. Med driftskostnader på 1310 millioner kroner ble det 219 millioner i driftsresultat.
– Vi viser nå at vi kan drifte dette selskapet med større inntekter enn kostnader på driftssiden, og det lover godt for veien videre, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding
onsdag.
Årsresultatet før skattekostnad for 2024 ble imidlertid negativt med 788 millioner kroner. I 2023 var det minus 874 millioner kroner. Styret skriver i årsrapporten
at de finansielle resultatene reflekterer at selskapet fortsatt er i en oppstartsfase.
Martini sier at de ikke har mistet troen, tross en utfordrende oppstart for selskapet siden 2017.
Havila har fortsatt dyre finanskostnader. I tiden fremover er målet å finne en mer økonomisk bærekraftig finansiering av Havila Kystruten.
De fire skipene leverte i 2024 CO2-utslipp som er 35 prosent lavere enn referansetallene på kystruten fra 2017, da skip driftet på diesel opererte ruten. Samferdselsdepartementet krever at aktørene på kystruten skal redusere sine utslipp med minimum 25 prosent årlig i løpet av kontraktsperioden.
– Det overgår vi med god margin, sier Martini.
(©NTB)