Forsikringsbransjen ønsker ikke å være ansvarlig for innkreving av veibruksavgift og bompenger.
Siden 2018 har forsikringsselskapene hatt ansvar for å kreve inn trafikkforsikringsavgiften, den tidligere årsavgiften bileierne må ut med. Men det får holde, mener Finans Norge.
Nullutslippskjøretøy er i dag fritatt for veibruksavgiften som andre kjøretøy betaler via bensin- og dieselprisen. Med stadig flere elbiler utgjør dette store inntektstap for staten.
Derfor har en arbeidsgruppe fra Skatteetaten og Statens vegvesen foreslått en ny avgiftsordning for elbiler basert på årlig kjørelengde. Denne avgiften bør kunne kreves inn av forsikringsselskapene, foreslås det.
Men Finans Norge mener en sammenblanding av rollen som forsikringsgiver og avgiftsinnkrever vil kunne ha «utilsiktede og uheldige konsekvenser.»
– Vårt hovedbudskap er at avgiftsinnkrevingen ikke bør tillegges forsikringsnæringen. Om næringen likevel skal ilegges oppgaven, er det i så fall ønskelig at oppgaven håndteres av Trafikkforsikringsforeningen
på vegne av næringen, sier direktør for skadeforsikring Hege Hodnesdal i Finans Norge.
Finans Norge frykter videre at det vil kunne begrense konkurransen i markedet om de får ansvar for å kreve inn avgifter. De frykter det vil bli vanskeligere for kunden å sammenligne forsikringspriser på tvers. I tillegg kan faktureringsløsninger for veibruksavgift gjøre det vanskeligere for kunden å bytte forsikringsselskap.
Avgiftsinnkreving vil også kreve store investeringer i teknologiløsninger og kundeservice, og gi økt risiko for underforsikring hos kundene, mener Finans Norge.
(©NTB)