En ny bransjenorm pålegger norske banker å tilby analoge banktjenester, men Forbrukerrådet mener normen ikke er streng nok.
Bransjenormen utarbeidet av Finans Norge pålegger bankene å ha et minimumstilbud for ikke-digitale kunder. Den sier blant annet at banken skal ha et tilbud til kunder som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier til Aftenposten at hun mener bransjenormen ikke går langt nok.
– Vi opplever den nye bransjenormen som veldig forsiktig, nesten litt slapp, sier hun.
Hun påpeker at det er noen banktjenester bransjenormen ikke sier noe om.
– Det er helt grunnleggende ting, som for eksempel å låne penger, sette penger på konto og rett til bankkort.
Forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård i Finans Norge sier de i første omgang har lagt vekt på de viktigste banktjenestene.
– Som å overføre penger og betale regninger. Bransjenormen kan bli utvidet etter hvert, forteller hun.
(©NTB)