Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Forbrukerrådet: Halvparten av unge bruker muskelbyggende produkter

NTB av NTB
23.09.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Ni av ti i alderen 13 til 24 år bruker kosttilskudd, og halvparten bruker muskelbyggende produkter, viser en ny undersøkelse. Nå vil Forbrukerrådet ta grep.

– Vi ser behov for sterkere regulering og bedre informasjon for å beskytte unge mennesker mot mulig skadelige effekter av kosttilskudd og aggressiv markedsføring, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til NTB.

Tirsdag presenteres hovedfunn fra undersøkelsen deres «Press, piller og pulver» på Forbrukerkonferansen. Et representativt utvalg på 1056 ungdommer og unge voksne i alderen 13 til 24 år har svart på spørsmål i juni i år.

Der svarer altså ni av ti at de bruker kosttilskudd, tre av ti at de opplever kroppspress, og halvparten at de bruker tilskudd for å bygge muskler og å hjelpe musklene til å prestere bedre under trening, som for eksempel proteinpulver og pre-workout-produkter.

Viktig med kropp

Innholdsmarkedsføringen i sosiale medier og markedsføringen i nettbutikker preges av veltrente forbilder, åpenbart kroppsfokus, pakkeløsninger på proteintilskudd og kreative og «aggressive» produktnavn.

– Det å få muskler, og det å få muskler raskt, er særlig viktig for gutter og en viktig driver for bruken av muskelbyggende tilskudd. Vi ser at noen erstatter hele måltider med proteinpulver. Med mindre du er kroppsbygger, vil proteintilskudd i de aller fleste tilfeller være helt unødvendig, sier Blyverket.

Forbrukerrådet ønsker å øke bevisstheten blant unge om at kosttilskudd også kan være problematisk. For eksempel kan produkter inneholde udeklarerte stoffer eller dopingmidler og være en helserisiko. Ikke minst bruker mange unge penger på produkter som trolig ikke har ønsket effekt. 

Vil ha standard merking

Tidligere rapporter fra Medietilsynet bekrefter at halvparten av de unge i alderen 13–18 år har mottatt reklame for slanke- og muskelbyggende produkter. Kosttilskuddsmarkedet vokser, og mye markedsføring rettes mot unge.

For å tydeligere vise at det dreier seg om reklame, vil Forbrukerrådet innføre et standardisert og obligatorisk vannmerke for reklameinnhold i sosiale medier, synlig i hele videoen eller på hvert bilde i en post.  I tillegg vil de ha bedre tilsyn med nettbutikker ved å øke overvåkingen og reguleringen av kosttilskudd som markedsføres der.

– En obligatorisk merkeordning vil gjøre det enklere å se om innhold i sosiale medier er «ekte» eller betalt markedsføring, og vil gjøre praksisen vesentlig lettere å følge for både influensere og kosttilskuddsvirksomhetene, sier Blyverket.

Dessuten ønsker Forbrukerrådet å gjennomføre en grundig evaluering av Fagutvalget for influencermarkedsføring (FIM), som ble opprettet i 2019 for å beskytte unge mot kroppspress og regulere markedsføring av kosmetiske produkter og kosttilskudd.

Økt perfeksjonisme

På årets forbrukerkonferanse «Forbrukerrådet UNG: Lett å bli lurt?» vil også Opinion UNG presentere ferske tall for trender blant unge. Markedsdirektør Tove Botnen i Opinion sier til NTB at de unge er opptatt av å opprettholde sunne hverdagsrutiner for å bli «den beste versjonen av seg selv».

– Unge i den siste undersøkelsen er enda mer fokusert på egen helse og velvære. Halvparten bruker apper til å loggføre fysisk aktivitet. Jentene loggfører mensen i app og tilrettelegger hverdagen ut fra hvor de er i syklusen. De velger mat for bedre fysisk og mental ytelse og søker stadig etter digitale og mentale «hacks», hjelpemidler og verktøy som kan hjelpe dem på veien mot balanse, sier Botnen.

Det er en helhetlig tankegang som ikke bare handler om trening og fysisk aktivitet, men også om søvn, rutiner, redusert skjermbruk, forbruk – og kosthold.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Sjåfør målt til over 90 km/t i 40-sone i Kristiansund

08.06.2025
IN live

Handelens miljøfond tror plastposeprisen har nådd toppen

07.06.2025
IN live

Ulovlig droneflygning stengte Flesland

07.06.2025
Neste innlegg

Vy-tillitsvalgte varsler om «alvorlig sikkerhetsrisiko»

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?