Det ble opplevd som udiskutabelt at Follobanen måtte åpne som planlagt 11. desember i fjor, viser en intern gransking. Bane Nor fryktet enda en utsettelse.
Det lå bak svikt på flere områder da Follobanen måtte stenge etter bare få dager i drift i desember i fjor. Det viser den interne granskingsrapporten fra Bane Nor, som ble lagt fram mandag.
– Vi har flere forbedringspunkter. Særlig gjelder dette internt samarbeid og kvalitetssikring av våre prosjekter. Rapporten peker på både direkte tekniske feil og organisatoriske forhold. Nå er vi i gang med å få på plass tiltak som skal svare på anbefalingene. Noen har vi satt i gang og andre er i planleggingsfasen, sier Henning Bråtebæk, konstituert konsernsjef i Bane Nor.
Den direkte årsaken til at Follobanen ble stengt, var at skjøter og endeavslutninger ikke var utført godt nok. Det dryppet alkalisk vann ned på en isolator, noe som endte med å skape varmegang i kabelskjøter.
Granskingen finner også andre funn som ikke knyttes direkte til stengningen av banen.
* Tidspress.
* Mangel på ansvarsfordeling.
* Mangel på opplæring.
* Uenighet, manglende forståelse og samspill internt mellom de som var ansvarlige for prosjektet og de som skulle drifte banen.