Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Flere prestisjeprosjekt ute av Nasjonal transportplan

NTB av NTB
22.03.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Store prosjekter som Hordfast, Ringeriksbanen, bybanen i Bergen og E18 Sandvika er ute av Nasjonal transportplan. «Ubegripelig» og «skandale», mener ordførere.

Regjeringen vil satse på vedlikehold og oppgraderinger, erklærte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) da han la fram transportplanen fredag. Det betyr at det ikke er funnet plass denne gangen til en rekke varslede storprosjekter.

Nygård bruker ord som «nøktern» og «realistisk» da han beskrev planen.

– Vi får ikke plass til alt, sa samferdselsministeren da han redegjorde for regjeringens prioriteringer.

Skrur ned pengebruken per år

Regjeringen foreslår å bruke 1308 milliarder kroner over en tolvårsperiode – noe som er mindre per år enn i forrige NTP.

100 milliarder kroner skal komme fra bompenger. Av den totale rammen går 4 av 10 samferdselskroner til vedlikehold og fornyelse av eksisterende infrastruktur.

– Vi skal bygge nytt der det er nødvendig, og ta bedre vare på det vi allerede har, sa Nygård.

Blant de store prosjektene som regjeringen ikke finner plass til i første omgang, er:

* Hordfast – ferjefri E39 mellom Stord og Os. Prosjektet kan vurderes senere.

* Den nordre delen av Møreaksen. Møreaksen skal bygges, men prosjektet deles opp i etapper.

* Ringeriksbanen.

* Bybanen i Bergen. Regjeringen avventer ny utredning fra byrådet.

* Ny E18 forbi Sandvika – lagt i en ny utviklingsportefølje.

Stor frustrasjon lokalt

Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) er ikke imponert av politikernes arbeid med transportplanen. Dagens E18 vil fortsatt være en flaskehals etter at prosjektet i Sandvika er satt på hold.

– Å stoppe dette nå, er bare ubegripelig. Flere hundre millioner er allerede brukt på planlegging, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Høyre-ordførere Runar Johansen i Ringerike kommune er oppgitt over at regjeringen ikke har lagt vekt på å få ned reisetiden mellom Norges to største byer.

– Det er en skandale, sier Johansen til VG.

Han påpeker at bare byggingen av Ringeriksbanen ville tatt åtte år. Nå skytes prosjektet trolig ti år fram i tid, mener han. Bergensbanen vil fortsatt gå via Drammen, noe som forlenger reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time.

Stad-tunnelen fortsatt med

Den omdiskuterte skipstunnelen ved Stad er fortsatt inne i transportplanen. Det settes av 3,2 milliarder kroner til prosjektet, skriver Bergens Tidende.

Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap) fastholder at tunnelen vil bidra til å løse vanskelige seilingsforhold rundt Stadhalvøya.

– Det er et stort og komplisert prosjekt, og det skal derfor gjennomføres en anbudskonkurranse med forhandlinger, sier hun.

Når det gjelder jernbanen, har regjeringen tidligere kunngjort at de prioriterer dobbeltspor til Hamar og også fra Råde til Fredrikstad.

Vil utvide byvekstavtaler

Regjeringen vil også se på om byvekstavtalene skal utvides. Dagens avtaler skal forlenges, og på sikt er det aktuelt å inngå avtaler med Buskerudbyen og Grenland. Tilskudd til fem mindre byer blir forlenget over hele perioden.

Spørsmålet om bompengefinansiering har vært vanskelig, særlig i Buskerudbyen, der man har hatt tro på å oppnå nullvekst i trafikken med andre virkemidler.

Nygård beskriver avtalene som regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle god mobilitet og framkommelighet, mindre lokal forurensing, støy og klimagassutslipp. Også her vil regjeringen prioritere eksisterende infrastruktur.

– Restriktive tiltak mot biltrafikk og mer fortetting rundt knutepunkt er lokale virkemiddel som blir enda viktigere for å nå nullvekstmål framover, sier han.

Nasjonal transportplan gjelder for perioden 2025 til 2036. Planen er en samling av samferdselsprosjekter som regjeringen vil satse på. Om prosjektene blir realisert, er imidlertid avhengig at det settes av midler i de årlige statsbudsjettene.

Opposisjonspartier lite imponert

Regjeringens budsjettpartner SV er ikke imponert over regjeringens plan. Partiet mener regjeringen ikke tar klima og miljø nok på alvor.

– Vi kan ikke fortsette å asfaltere landet med firefelts motorveier. Det ødelegger store naturområder, koster enormt med penger, og brukes ikke nok, sier transportpolitisk talsperson Mona Fagerås. Hun etterlyser mer til grønne løsninger, kollektivtrafikk og jernbane.

Frp mener derimot at regjeringen ikke har sørget for helt nødvendig veibygging.

– Regjeringen har ikke satt i gang et eneste nytt stort veiprosjekt i 2021, 2022, 2023 eller 2024. Det har ingen troverdighet at de plutselig vil begynne å bygge vei etter stortingsvalget i 2025, sier Fremskrittspartiets Frank Sve.

KrF-leder Olaug Bollestad reagerer med skuffelse på at Hordfast er ute av planen, mens Rødts Sofie Marhaug mener regjeringen burde ha droppet prosjektet helt. Regjeringen skriver at de vil vurdere Hordfast senere når handlingsrommet tillater det.

Relatert Innlegg

IN live

Cannes vil avvise store cruiseskip fra neste år

29.06.2025
IN live

Vil utvide Flesland for flere hundre millioner kroner

29.06.2025
IN live

Makspris på 98,70 øre per kWh for strøm mandag

29.06.2025
Neste innlegg

Russland setter LHBT-bevegelsen på listen over ekstremistorganisasjoner

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?