Finansdepartementet vurderer å gi mer konkrete krav til bankenes rådgivning og veiledning i Norge.
– I enkelte andre land er det mer konkrete krav til bankenes rådgivning og veiledning enn det vi har i Norge. For eksempel forventes banker i Storbritannia å kontakte kunder som har innskudd stående på konto med lav rente, og oppfordre dem til å vurdere alternativer. Vi vil nå se på om det er behov for å stille tydeligere forventninger til bankenes rådgivning og veiledning i Norge, skriver Finansdepartementets statssekretær Torgeir Micaelsen i en epost til Dagens Næringsliv.
Avisen har nylig undersøkt forvaltningen av såkalte vergemålsmidler, som er pengene til personer som ikke kan ivareta egne interesser. Det er til sammen snakk om over 24 milliarder kroner.
DNs undersøkelser viser at godt over en milliard kroner har stått på kontoer med rente under 2 prosent. Tre banker har hevet renten denne uken.
– Jeg registrerer at flere banker selv gir uttrykk for at disse sakene burde vært håndtert på en bedre måte, skriver Micaelsen.
Han understreker at bankene skal gi kunder forsvarlig rådgivning og veiledning, både når det gjelder spareprodukter og andre tjenester.
I sommer ble staten felt i Diskrimineringsnemnda i to saker. Bakgrunnen var at personer med verge har fått for dårlig informasjon om rentebetingelsene på sine bankinnskudd.
(©NTB)