Justisdepartementet visste at norske flyplasser har brukt et sårbart kinesisk system for droneovervåking, men først da systemet krasjet, ble det tatt grep.
– Det har vært kjent at Avinor har et kinesisk system. JD har også kjent til dette, skriver Justis- og beredskapsdepartementets kommunikasjonsavdeling i en epost til Filter Nyheter.
10. oktober avslørte avisen at alle norske flyplasser som er utstyrt med mulighet til å oppdage ulovlig droneflygning elektronisk, bruker kinesiske DJI Aeroscope. Data sendes fra Norge via servere i blant annet Singapore, og selskapets ansatte i Shenzhen i Kina utfører support og programvareoppdateringer hos Avinor.
Departementet har kjent til det statlige selskapets valg av dronedeteksjon i lang tid, men hvor lenge, vil ikke de si noe om.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vedgår overfor avisen at de tre år har visst at Avinor bruker et sårbart kinesisk system til droneovervåking ved norske flyplasser.
At kinesiske selskaper får tilgang til data fra flytrafikk, er ikke uproblematisk. I PSTs nasjonale trusselvurdering
tilbake i 2023 fastslås det at «kinesiske myndigheter har en uttalt strategi om å dra nytte av private aktører og sivil teknologi for å sikre rask militær modernisering».
– Ifølge den kinesiske etterretningsloven plikter enhver kinesisk borger, virksomhet og organisasjon å bistå etterretningstjenestene dersom de blir bedt om det, påpeker PST.
PST fastslår at aktører som i utgangspunktet har legitime hensikter, dermed kan beordres til å innhente informasjon på vegne av partistaten.
– Resultatet er at det er utfordrende å skille mellom rent kommersielle aktører og aktører som utnyttes til etterretningsformål.
Etter at det ble gjort flere droneobservasjoner i Danmark i slutten av september, førte potensielle droneobservasjoner ved Oslo lufthavn Gardermoen til at flyplassen ble stengt. En av årsakene var at nettopp DJI Aeroscope var nede på alle norske flyplasser. Først da ble det full oppvask, skriver Filter Nyheter.
Justis- og beredskapsdepartementet hentet da inn informasjon fra både Politidirektoratet, PST og NSM.
– Som del av JDs samordningsrolle har departementet også hatt kontakt med Samferdselsdepartementet og andre relevante departementer for å klargjøre situasjonen og identifisere eventuelle risikoreduserende tiltak, skriver JD til avisen.
(©NTB)