Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) trekker seg fra alt samarbeid med Norske tog etter at ingen av statens nye fjerntog får trinnløse inngangspartier.
FFO og Norges Handikapforbund møtte fredag Norske tog om de nye fjerntogene, men FFO forlot møtet under ti minutter etter at det startet.
Møtet skulle handle om hvordan de nye togene kunne tilrettelegges for funksjonshemmede.
– Vi nekter å være statens funkis-alibi. Norske tog og regjeringen viser at de ikke bryr seg om innspill fra landets én million funksjonshemmede. De vil heller bruke milliarder på løsninger som skaper B-borgere på bakgrunn av funksjonsvariasjon, sier generalsekretær Lilly Ann Elvestad i FFO i en pressemelding.
Norske tog tildelte i februar Stadler en kontrakt på 8 milliarder kroner for kjøp av 17 nye fjerntog. Togene skal settes i produksjon i 2024 og kommer til Norge for testing i 2025. Fra 2026 skal de settes inn på Bergensbanen.
– FFO trakk seg umiddelbart fra samarbeidet da Norske tog i møtet igjen gjorde det klart at ingen av de 17 nye fjerntogene som skal frakte passasjerer over store deler av landet, vil få trinnløs innstigning fra plattformer, sier Elvestad til TV 2.
For å komme seg inn og ut av de nye togene må rullestolbrukere løftes ved hjelp av heis. Og de er avhengig av assistanse.
– At vi med våre 87 medlemsorganisasjoner og over 365.000 medlemmer må trekke oss fra samarbeidet med staten, bør sende sjokkbølger langt inn i regjeringen. Nå må samferdselsministeren gripe inn og hindre 40 nye år med diskriminering, sier Elvestad.
Hun viser til at det finnes trinnfrie tog i både Tyskland, Danmark og Sveits.
(©NTB)