Flere store utviklere har utsatt eller skrinlagt prosjekter med grønt hydrogen.
Høye kostnader og manglende etterspørsel er årsaken til kutt og utsettelser. Her er en oversikt over utvalgte prosjekter:
* Shell (Norge):
Stanset planer om hydrogenanlegg på Vestlandet på grunn av manglende etterspørsel (september 2024).
* Neste (Finland):
Trakk seg ut av investering i hydrogenanlegg i Porvoo (oktober 2024).
* LEAG (Tyskland):
Planer om et av Europas største knutepunkter for grønn energi ved gamle kullkraftverk er utsatt på ubestemt tid (juni 2025).
* ArcelorMittal (Tyskland):
Skrotet plan til 2,5 milliarder euro som skulle konvertere to stålverk til grønt hydrogen – til tross for 1,3 milliarder i statlig støtte (juni 2025).
* Iberdrola (Spania):
Reduserte sitt 2030-mål for produksjon med nesten to tredeler – fra 350.000 tonn til 120.000 tonn (mars 2024).
* Repsol (Spania):
Kuttet mål for elektrolysekapasitet med opptil 63 prosent (februar 2025).
* BP (Storbritannia):
Oppløste i april sitt team som jobbet med hydrogen og LNG til transport.
* Trafigura (Australia):
Avbrøt planlagt anlegg til 750 millioner australske dollar ved Port Pirie (mars 2025).
* Fortescue (Australia):
Kuttet planer om 15 millioner tonn produksjon innen 2030 (juli 2024).
* Hy Stor Energy (USA)
: Avlyste bestilling av elektrolysatorer fra norske Nel, tilsvarende over 1 GW kapasitet (september 2024).
* Kawasaki Heavy Industries (Japan):
Trakk seg fra hydrogenprosjekt basert på kull i Latrobe Valley, Australia, grunnet tid og kostnader (desember 2024).
Kilde: Reuters
(©NTB)