Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Fafo: Salt, sukker og fett i maten er redusert i det stille

NTB av NTB
02.02.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

For å gradvis venne forbrukere til ny smak på kjente produkter, har produsenter i fem år gradvis redusert innhold av salt, sukker og fett i ulike produkter.

Fafo-forsker Anne Hatløy forklarte torsdag at et av de mest effektive tiltakene som har vært gjort de siste årene for å få folk til å spise sunnere, er optimalisering.

– Eksisterende produkter har fått en gradvis reduksjon av salt, fett og sukker. Melken har gradvis fått mindre fett. Pizzaen har gradvis fått mindre salt. Forbrukeren tar egentlig ikke egne valg. Men det produktet de vanligvis kjøper har blitt gradvis sunnere, sier Hatløy.

Ny smaksløk

Hensikten med at en slik prosess foregår i det stille, er at forbrukeren i større grad vil legge merke til en smaksendring i produktet om de er klar over at noe er endret. Særlig for en gradvis tilvenning til mindre salt mat, er dette effektivt. I tillegg til at det er kuttet i disse tre, er mettet fett blitt byttet ut med umettet fett i eksisterende produkter.

Hatløy deltok på Fafos lansering av sluttrapporten som evaluerer «Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold». Denne avtalen signerte matbransjen og helsemyndighetene i Norge i 2016, og den er evaluert etter fem år.

Større utvalg

Det var fire innsatsområder matvarebransjen skulle jobbe mot. Forbrukere skulle spise mindre salt, mindre sukker, mindre mettet fett og mer grovt korn, frukt og grønt. Forskningen har ikke sjekket om forbruket har blitt redusert, de har sjekket om avtalen gir en god måte å jobbe på.

Konklusjonen var at de beste tiltakene som er gjort for alle fire områder, er utvikling av nye produkter – slik at forbrukeren kan ta bevisste, sunne valg – og optimalisering av eksisterende produkter, som altså har pågått mye i det skjulte. Også markedsføring vært av de viktigste tiltakene i årene fra 2017 til 2021.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Vipps er nede

17.06.2025
IN live

Dagens Næringsliv: John Fredriksen-oljetanker involvert i kollisjon i Omanbukta

17.06.2025
IN live

Stor økning i nybilsalget i Norge i mai

17.06.2025
Neste innlegg

Flere uten strøm i fem timer i 20 minusgrader i Trysil og Engerdal kommuner

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?