Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Dyrefor og takeaway blant det vi handlet mest på nett 

Investornytt av Investornytt
28.04.2022
i IN live
Lesetid:2 mins read

Reiselivsbransjen ble hardt rammet av pandemien, men er nå på vei opp igjen, viser tall over nordmenns netthandel i 2021. Fortsatt er det en lang vei å gå.

Etter en nedgang på om lag to tredeler fra 2019 til 2020, doblet salget seg fra 2020 til i fjor.

– Vi må se en dobling fra dagens nivå for å nå omsetningen i 2019, sier handelsanalytiker Ardalan Fadai i Nets, som hvert år måler hvor mye nordmenn bruker på netthandel.Mer takeaway og dyrefor

Salget av de tradisjonelle pakkereisene økte fra 0,8 til 1,8 milliarder kroner fra 2020 til i fjor, mens antall solgte flybilletter økte med 52 prosent – opp fra 10,3 til 15,7 milliarder kroner.

– Dette er imidlertid sammenlignet med det verste året bransjen noen gang har hatt, sier Fadai.

Flere kjøpte også takeaway-mat i fjor. Oppgangen er på 24 prosent fra året før. Kurven har flatet noe ut i år, men pilene peker fortsatt oppover, ifølge Fadai.

Det har også vært nedgang i flere bransjer, for eksempel i byggevarebransjen.

– Nettsalget av denne type varer har gått ned fra 2,6 til 2,2 milliarder fra 2020 til 2021, sier Fadai.

Han tror årsaken er at mange gjorde seg ferdig med bygging og oppussing i den første nedstengningen.Vi kjøper mer dagligvarer på nett

Pandemien har også påvirket nordmenns rutiner når det gjelder dagligvarer.

– I pandemiens første periode eksploderte handelen av dagligvarer på nett. I år har det gått tilbake med 1 prosent. Men fortsatt er nivået høyere enn i 2019, sier Fadai.

Salg av dyrefor på nett økte fra 1,1 milliarder kroner i 2020 til 1,2 milliarder i fjor. Salget av konsertopplevelser har økt fra 3 til 4,9 milliarder.

En annen bransje som har opplevd vekst på nett, er optikerne. Fra 2020 til 2021 har salget økt fra 2,2 til 2,6 milliarder.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Sjåfør målt til over 90 km/t i 40-sone i Kristiansund

08.06.2025
IN live

Handelens miljøfond tror plastposeprisen har nådd toppen

07.06.2025
IN live

Ulovlig droneflygning stengte Flesland

07.06.2025
Neste innlegg
Inkassoalarm etter økte strømutgifter og økte priser 

Inkassoalarm etter økte strømutgifter og økte priser 

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?