Dette trenger du å vite om Hafnia Limited, verdens største produkt og kjemikalier tank selskap som drifter over 250 skip, der 123 er eid av selskapet, resten av skipene i flåten er eid av tredjeparter, men driftet av Hafnia. Selskapet har også virksomhet innenfor bunkring tjenester som bidrar med inntekter i tillegg. CEO er Mikael Skov, med sine over 30 års erfaring innenfor shipping er Skov regnet som en av de beste til å spille på spotmarkedet, Hafnia hadde i Q3 ca. 90% av flåten på spot ifølge selskapets presentasjon.
Hafnia var en av fjorårets vinnere på børs, hvor mye mer kan det gå? Hva er utbytteutsiktene? Hvor mye det kan gå er ikke markedet alltid enig med oss, men jeg blir ikke overrasket om vi er et sted over kr 60 mot Q4, utbytte derimot er allerede noe vi kan regne oss frem til og at den perfekte stormen for produkttank er allerede godt underveis, vi har bare ikke sett den fulle utviklingen enda. Jeg vil holde dette på et veldig oversiktlig nivå så alle som leser kan se hvorfor jeg mener at Hafnia er stedet å være investor i flere år fremover.
Caset Hafnia:
- Laveste ordrebok på nybygg i årene fremover, med negativ flåtevekst. Det er ikke mulig å få bestilt nybygg i dag før mot slutten av 2025, eller 2026 da verftene er opptatte med helt andre skipstyper, som for eksempel containerskip.
- Europa importerer fortsatt i dag nærmere 1 million fat raffinerte produkter daglig fra Russland, (importforbud trer i kraft 5 februar)
- Europa vil klare å erstatte Russland som leverandør, men dette vil øke reiseveien for flere av produktene noe som igjen vil gi større inntjening for selskaper som Hafnia

- Økning i utbytter fremover. Med base på minimum 50% av overskuddet som betales i utbytter har Hafnia allerede en god utbyttepolitikk. Dette er nå blitt forandret til å kunne utbetale mer avhengig av gjeldssituasjonen, for Q4 er det forventet at utbetalingsratio vil gå opp til minst 60% av overskuddet.
Tanker videre
Det er flere grunner for at jeg har valgt Hafnia som et av selskapene i min utbytteportefølje. En viktig grunn er at jeg kom på eiersiden ganske tidlig, samtidig har jeg hatt troen hele veien og fylt på jevnt senest på kr 54, med andre ord så er prisen fortsatt interessant for meg, forrige innsidekjøp var på kr 49,12 av styremedlem Erik Bartnes på 59k aksjer. Jeg anser ledelsen som kompetent og selskapet jobber mot målene om å returnere kapital til investorene, med 50% utbetaling av overskudd som base med mulighet for mer er aksjen attraktiv å eie.
CEO Skov har uttalt at selv om selskapet kjører ca 90% av flåten på spot så vil det vurderes 3-4 års kontrakter når prisen er «riktig», selv om spot har gitt fantastisk inntjening så er det trolig lurt å kjøre litt mer langsiktige kontrakter for en større del av flåten, dette kan vi sammenligne som å ta gevinst som investor, det er aldri feil, markedet har vært så bra at vi kan sikre litt, det gir oss litt mer forutsigbarhet i fremtiden. Min posisjon i Hafnia er long og jeg sikter mot å øke når prisingen er attraktivt.
Forventet inntjening for Q4 forventes å være rekordstort på 352 mUSD, legger vi til utbetalingsratio på 60% vil vi komme i underkant av kr 4 i mulig utbetaling for Q4 i februar. Skulle vi spille det safe og legge til grunn ca 3 kr i kvartalet for 2023 er det ikke umulig å forvente 12 kr i løpet av året, det gir en direkteavkastning på 24% om vi tar utgangspunkt i aksjekurs på kr 50 som vi hadde nylig.
De fleste meglerhus er bull på Hafnia og produkttank videre. Europas importforbud fra Russland trer snart i kraft og det er lite nybygg å spore fremover, 2023-2025 blir trolig ganske gode år for produkttank og Hafnia.
