Med Dealflow Exchange vil Dealflow gjøre det enklere, tryggere og raskere for investorer å kjøpe og selge unoterte aksjer.
– Vi lanserte markedsplassen i en helt tidlig fase tilbake i 2020. Det har vært økende aktivitet siden lanseringen. Nå setter vi derimot inn støtet og lanserer snart en ny versjon og i ny drakt under navnet Dealflow Exchange, forteller daglig leder i Dealflow, Stine Sofie Grindheim Simonsen.
Kjernevirksomheten til Dealflow er å være en plattform som matcher tidligfase-selskaper og investorer.
Det Bergen-baserte selskapet er en crowdfunding-plattform, folkefinansiering på norsk. Dealflow har siden 2018 hentet over 650 millioner kroner til selskaper i vekst.
Dealflow har tusenvis av investorer på plattformen, og alle jakter de på neste suksesshistorie i norsk næringsliv. Målet er å treffe blink på selskapene som gir en avkastning som får alle andre aktivaklasser til å blekne.
Nå utvider Dealflow tilbudet til selskaper og investorer gjennom storsatsningen “Dealflow Exchange”.
Markedsplassen skal skape likviditet i et marked som til nå har vært lite likvid. Unoterte aksjer kan være både vanskelig å få tak i, og å få solgt. De er jo, som navnet antyder, ikke notert på en børs.
Dealflow kan tilby en ny og bedre tjeneste for handel av aksjer mellom privatpersoner og/eller bedrifter.
Gjør det enda mer attraktivt å investere
Simonsen forteller at det er spesielt to grunner til at dette er et viktig satsingsområde for Dealflow fremover.
– Det er et område vi ser har mye potensial. Ettersom investeringer i unoterte aksjer øker i popularitet, stilles det større krav til en viss likviditet. Ved å tilby en markedsplass kan vi skape mer likviditet i unoterte aksjer. Selv om tidligfase-investeringer er langsiktige, er muligheten for en viss likviditet viktig for mange investorer.
Det kan være flere gode grunner til å ønske likviditet, forteller Simonsen.
– Livet skjer, og kanskje er man nødt til å selge. Andre ganger kan det være et ønske å kjøpe flere aksjer eller kjøpe aksjer i selskapet som ikke har emisjon, da er denne markedsplassen et godt tilbud.
Den andre grunnen til at Dealflow satser på dette, er rett og slett for å senke terskelen for å få flere investorer til å allokere deler av kapitalen sin til tidligfase. Jo mer likvid en aksje er, desto mer attraktiv er den ofte i investorens øyne.
– Ved å tilby en markedsplass som skaper likviditet, vil det gjøre primærmarkedet til Dealflow mer attraktivt. Hvis investorer ser at det faktisk er mulig å komme seg ut av aksjen ved behov eller ønske, vil det gjøre det enda mer attraktivt å investere i første omgang, sier Simonsen.

Mange har prøvd, like mange har feilet
Dealflows rolle på markedsplassen er å koble kjøper og selger, undersøke at selger faktisk eier aksjene, og at vedkommende har lov til å selge dem.
Det er kjøper og selger som er ansvarlige for transaksjonen, og Dealflow vil ikke involvere seg i den faktiske transaksjonen.
Det er kun bedrifter som er registrert hos Dealflow Exchange som kan handles på plattformen. Man trenger ikke å ha gjort emisjoner gjennom Dealflow tidligere.
– Man kontakter oss hvis man sitter på aksjer i et selskap som er registrert på plattformen, så finner vi en selger. Prisen forhandles frem mellom kjøper og selger, og prisen blir ikke offentlig kjent. I tillegg gjør vi en validering av at selger eier aksjene i forkant og vi passer på at salget blir registrert i aksjonærregisteret hos det aktuelle selskapet i etterkant, sier Simonsen.
Når de to partene har blitt enige om en pris, setter Dealflow opp et forslag til avtale, og etter at partene har signert og bekreftet at beløpet er overført, blir eierskiftet oppdatert i aksjonærregisteret.
Simonsen forteller at dette er et tilbud som naturlig vil vokse seg større fremover.
– Flere aktører har prøvd å lage en tilsvarende markedsplass for unoterte aksjer. Ingen har derimot lyktes veldig godt. Det har vært dyrt og tungvint for mange, og de har heller ikke klart å skape likviditeten man har øsnket.
– Men med Dealflow Exchange har vi en løsning som er veldig etterspurt i markedet. Vi tar med oss kunnskapen og erfaringen fra Dealflow for å tilby en markedsplass som er tilpasset selskaper og investorer vi allerede har jobbet med i mange, mange år, sier Simonsen.
Nye Dealflow Exchange lanserer veldig snart, meld deg på nyhetsbrevet til Dealflow for å holde deg oppdatert.