Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Datingapper tjener stadig mer på vennskap

NTB av NTB
19.11.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Pandemi-effekten er over for datingselskapene. Brukerne svikter, men tilbys nye produkter som fremmer vennskap.

Utmattede kjærlighetssøkere forlater datingapper i milliontall. Men appene prøver å lokke dem tilbake med et mottilbud: Hvis du ikke trenger en kjæreste, kanskje du bare trenger en venn?

De store aktørene i bransjen – Bumble og Match, som eier Tinder – har begge lansert apper som legger til rette for vennskapelige møter, ifølge nyhetsbyrået AFP.

«Bumble for friends» ble etablert i fjor sommer. I tredje kvartal i år hadde tjenesten rundt 730.000 aktive månedlige brukere, ifølge analyseselskapet Sensor Tower.

Fire av 25 har forlatt Tinder

Men selv om denne vennskaps-appen har god vekst, har Bumble som sådan mistet 8 prosent av sine aktive brukere det siste året. Nå er det 21 millioner brukere på Bumble.

Tinder har opplevd en enda større nedgang. Det er ifølge Sensor Tower 53 millioner brukere som benytter seg av Tinder hver måned. Her er nedgangen 16 prosent fra i fjor.

– Folk er lei. De opplever en «app-tretthet». Dette rammer alle apper, men særlig datingapper, sier Seema Shah fra Sensor Tower.

Raser ned i verdi

Nedgangen kommer etter flere år der pandemien ga et kraftig oppsving i datingtjenester på nett og app. Match Group, som eier Tinder, merker nedgangen på bunnlinjen. På tre år har verdien av selskapet falt med 40 milliarder dollar.

Da Bumble gikk på børs i 202, ble selskapet verdsatt til 21 milliarder dollar. Nå er aksjene verdt 1,3 milliarder dollar. En tredel av arbeidsstyrken i selskapet skal nå bort.

Tviler på betalingsvilje for vennskap

Men selskapet gir uttrykk for at de ser store muligheter i alternative modeller for å knytte kontakt via apper.

– Mulighetene er nærmest ubegrensede for oss. Jeg er optimistisk med tanke på det uutforskede potensialet innen vennskap, uttalte Bumble-sjef Lidiane Jones på en konferanse, ifølge Financial Times .

Analytikere tviler på om det er lett å tjene penger på venneformidling. I dag tjener de store aktørene på såkalte «fremium»-abonnenter. Inngangsbilletten er gratis, men brukerne blir raskt lokket over i betalingstjenester som øker muligheten for å matche.

Analytikerne advarer om at det kan bli mer utfordrende å finne brukere som er villige til å betale for å knytte vennskap. Tjenester som Facebook er der uten kostnad for brukeren.

– Det er enkelt. Folk er mer villige til å betale for romantikk enn for venner, sier Ygal Arounian, analytiker i Citi.

Mange på banen

En rekke mindre aktører har allerede flyttet inn i vennesonen. Men ifølge AFP er det ingen garantert suksess i å formidle vennskap. Konkurransen om å kapre potensielle bestevenner hardner til.

Bumble kjøpte nylig selskapet bak Geneva-appen som henvender seg til folk med spesielle interesser. Her bygges fellesskap ved å koble sammen folk som interesserer seg for det samme.

– Dette er bare starten på vår visjon om å utvide selskapets rekkevidde og hjelpe folk med å finne forbindelser, sier Bumble-sjef Lidiane Jones.

Skreddersydde vennskapstjenester

Match har på sin side lansert Yuzu-appen i februar. Den retter seg mot det asiatiske miljøet i USA og tilbyr et valg mellom vennskapelige eller romantiske møter.

Selskapet tester også en vennskapstjeneste i Frankrike. Det skjer gjennom datingappen DisonsDemain som er innrettet mot eldre brukere.

En rekke apper spesialiserer seg på ulike situasjoner. Vennskapssøkende alenereisende kan finne hverandre på We Road og TripBFF. Wink og Plura skal hjelpe folk til å finne hverandre ut fra interesser.

Spiser middag sammen hver uke

I fjor ble den franske appen Timeleft lansert. Den samler seks ukjente til middag på restaurant hver uke. Ifølge medeier Maxime Barbier nærmer Timeleft seg overskudd. Appen har arrangert middager i 280 byer i 62 land.

32-åringen Arthur Czubinski har deltatt på 12 slike middager.

– Noen av middagene har vært helt fantastiske, sier han til AFP.

Seema Shah fra Sensor Tower tror den foreløpige suksessen til vennskapsapper kan skyldes nyhetens interesse. Hun tviler på om folk vil betale for slike tjenester i lengden.

– Det er sannsynligvis enklere å finne venner i ditt nærområde gjennom aktiviteter eller på jobb, sier hun.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

USA varsler 17 prosents straffetoll på tomater fra Mexico

15.07.2025
IN live

Riksvei sperret etter jordskred i Sunndal

15.07.2025
IN live

Bergensbanen stengt mellom Ustaoset og Finse

15.07.2025
Neste innlegg

Flere ulykker på E18 i Vestfold morgentimene: – Svært glatt

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?