DR og TV 2 kritiserer Meta etter at flere danske TV-personligheter mot sin vilje er brukt som frontfigurer i falske artikler og investeringssider på Facebook.
Meta eier både Instagram og Facebook. I en video de to mediene har publisert på Facebook, henvender profiler fra kanalene seg til Meta.
De viser flere eksempler på falske og spektakulære nyhetssaker der medieprofiler er avbildet.
– Disse annonsene koster oss ikke bare vår troverdighet. De skaper også generell mistillit til medier i Danmark, sier en av profilene i videoen.
Politiken
skriver at DR, TV 2 og B.T. for to uker siden sendte et åpent brev til Meta, der de ba selskapet om å fjerne falskt innhold der kjente personligheter misbrukes for å villede.
Politiken og faktasjekksiden TjekDet har undersøkt omfanget av svindelen. Framgangsmåten er at bilder av kjente mennesker brukes for å trekke folk til å klikke seg inn på falske investeringsplattformer, der man blir lovet muligheter for å tjene store summer på kryptovaluta.
I april gikk TjekDet gjennom 500 annonser med en kjent TV-personlighet fra 2024 og fant ut at den da var blitt sett 650.000 ganger, skriver Politiken.
(©NTB)