På øya Fedje ligger 1400 whiskyfat og bygger verdier. 130 millioner kroner nå, 180 millioner ved utgangen av 2027. Kapitalen er i flytende form, og Feddie Ocean Distillery har fått plass i Vinmonopolets basisutvalg. Dette er hedgefond med kork.
Dette er historien om hvordan whisky, eierskap og strategisk kapitalforvaltning er blitt et redskap for både vekst og samfunnsendring.
Whisky er ikke bare kultur – det er kontantstrøm i dvale. På Fedje ligger whiskyfatene og venter på å bli tappet, med forutsigbar verdiøkning.
— Per i dag har vi over 1400 tønner med whisky. De er verdt 130 millioner kroner nå, og kommer til å stige ytterligere, sier investor og medgründer Camilla Andersson.
I whiskyverdenen er tid lik verdi. Produktet kan ikke selges før minimum tre år har gått. Feddie-gründerne har valgt fire. Det gir kapitalen ro til å vokse.

1100 investorer – alle er kvinner
Bak satsingen står tre sterke gründere: Anne Koppang, seriegründer, investor og kvinnen bak restaurantkjeden Olivia. Camilla Andersson, investor, seriegründer og arbeidende styreleder. Og Anne Gro Gulla, som var en sentral pådriver og medgründer i oppstarten.
Hittil har de fått med seg 1100 investorer – alle kvinner – som har gått inn i Feddie Ocean Distillery. Mange er erfarne gründere, ledere og styremedlemmer, men førstegangsinvestorer har også fått plass.
De etablerte i tillegg Søsterselskapet AS, et eiendom- og destinasjonsselskap på Fedje. Øya har i dag rundt 525 fastboende. Målet til Søsterselskapet AS er å øke befolkningen til 729.
— Vi har allerede sett effekten: Økt interesse for boligkjøp, etableringer og nye arbeidsplasser. Flere familier har flyttet til øya. Nye virksomheter er på vei, forteller Andersson.
Investorer i Søsterselskapet AS investerte også i destilleriet. Slik kobles kapital til både økonomisk og sosial verdi.
— Minste investering var 50.000 kroner. Vi ønsket å senke terskelen, men samtidig sikre engasjement, sier Andersson.
Totalt har Feddie hentet 120 millioner kroner til produksjon og utvikling, mens Søsterselskapet AS har hentet 45 millioner kroner til destinasjonsdelen.
Feddie Ocean Distillery utvikler merkevaren Feddie for stadig flere drikkevareprodukter. Søsterselskapet AS er med på å forme Fedje sin merkevare innen reiseliv.

Monopolsuksess og internasjonal ambisjon
Feddie Whisky og Feddie London Dry Gin er nå lansert i Vinmonopolets basisutvalg. Dette betyr at produktene nå er tilgjengelige i hele Norge
— Det er ekstremt krevende å komme inn i basisutvalget. At vi lyktes med både gin og whisky viser hvor solid produktet er – ikke bare fortellingen rundt det, sier Andersson.
I år startet Feddie eksport av whisky til Sverige, samt gin, whisky og akevitt i Sveits. Gin og akevitt finnes også tilgjengelig for e-handel i Danmark og Tyskland. Til høsten er det Storbritannia som står for tur.
— Norsk whisky med kvalitetsstempel og eksportpotensial gir oss et stort konkurransefortrinn, sier Andersson.

Eierskap og forutsigbar vekst
I motsetning til mange tidligfase-investeringer, tilbyr whisky et annet risikobilde. Råvaren finnes, produktet eksisterer fysisk, og verdien øker med tiden.
— Dette er et investeringsprodukt som kombinerer taktilt eierskap med forutsigbar vekst. Du kan se verdien stå og modne på lager, sier Andersson.
Feddie er et exit-case.
— Vi tror på sterk avkastning. Men vi tror også at eierskap handler om mer enn penger. Det handler om posisjon, innflytelse og impact, sier Andersson.
Derfor investerer 1100 kvinner. I både tønner og tomter. I mennesker. På en værbitt øy ute i havet.
