– Hvilke muligheter gir det ABT nå som ikke Restorsea har global eksklusivitet?
I utgangspunktet gir denne endringen ABT større muligheter innen distribusjon av Aquabeautine XL og evt andre klekkevæskeprodukter vi kan fremstille/utvikle. Frem til nå har vi vært låst til å selge kun til Restorsea. ABT har en patentportefølje som per nå strekker seg frem til 2032 for vår klekkevæsketeknologi. ABT jobber nå med å bedre forstå hvilke muligheter dette innebærer utover ovenstående, da det også er et faktum at ABT ikke har kommersialisert andre klekkevæskeprodukter siden den utvidede avtalen med Restorsea ble inngått i 2014. Ser man på inntektsmulighetene bør de være bedre nå enn tidligere. Årsaken er igjen den samme, ABT kan nå videreutvikle klekkevæsketeknologien og potensielt tilby produkter til flere aktører i markedet. Sett bort i fra at Restorsea ikke nå betaler for eksklusivitet bør likevel inntektspotensialet være forbedret for ABT.
– Hvilke muligheter ligger der likevel når Restorsea kjøper Aquabeautine XL av ABT?
Det enkle svaret er at ingenting er forandret. Restorsea har bygget hele sitt selskap rundt Aquabeautine XL og det faktum at de forlenger supply-delen av avtalen viser at de ønsker å fortsette med Aquabeautine XL (noe annet ville overrasket). Som vi har sett det siste året har Restorsea utvidet sin distribusjon på en god måte både via lisensavtaler (salg via andre) og salg av egne produkter. De fikk gjennombrudd med Hydrafacial, et Nasdaq-notert selskap som har distribusjon i ca 85 land, i Q1 2021. Hydrafacial startet å selge produkter med innhold av Aquabeautine XL i februar 2021. I tillegg har de inngått en lisensavtale med LifeMD, tidligere Conversion Labs, som også er et Nasdaq-notert selskap. LifeMD distribuerer i alle stater i US og, slik vi har forstått det, planlegger å lansere produkter inneholdende Aquabeautine XL i 2022. Videre meldte ABT i november 2021 at Restorsea har fått et nytt gjennombrudd med lansering av egne produkter i Sør Korea, et av verdens største kosmetikkmarkeder. Vi tror derfor at 2022 blir et godt år for Restorsea, som igjen har den konsekvens at ABT også nyter godt av jobben Restorsea har gjort.
Det kan skje mye fremover. Restorsea, som er eid av PE investorer på 10-11 året, har økt sitt kjøp av Aquabeautine XL gjennom 2021 og utvidet sin distribusjon inn i 2022. Vi vet ikke, men den sannsynlige fortsettelsen av dette er at de øker sitt kjøp av Aquabeautine XL i 2022. Akkurat nå ser vi positivt på de neste 5 årene.

– Fortsatt salg av Aquabeautine XL vs oppskrivning av varelager?
Dette er i utgangspunktet utenfor ABTs muligheter til å påvirke, men logikken tilsier at når vi måtte nedskrive varelageret til 0 kr i regnskapet i 2020 pga manglende salg og mangel av inngåtte distribusjonsavtaler for Restorsea, så er det sannsynlig at revisor (som bestemmer dette til slutt) lar oss skrive opp varelageret tilsvarende. Opprinnelig regnskapsmessig kost er ca 36 MNOK, den kommersielle verdien er selvfølgelig betydelig større.
– Hva betyr denne 5-årsavtalen for dere?
Min tolkning er at forretningsmodellen til Restorsea ikke har endret seg. Den kan faktisk ha forbedret seg til fordel for ABT.
– Avtalen ble blandet mottatt av markedet. Hva tenker dere om dette?
At det er forståelig. Men merk, det som har blitt borte er kun fee for eksklusivitet. Restorsea er bygget på Aquabeautine XL, har videreført supply-delen av avtalen og har gjort store fremskritt i sin egen distribusjonsmodell det siste året. Distribusjonen til Restorsea er større enn noen gang.
– Nylig emisjon på 14kr. Hvordan ser utsiktene ut generelt på etterspørselssiden?
Det er stor interesse i våre nye brands. Vi jobber fortløpende med nye avtaler innen distribusjon. Merk at ABT i praksis eier hele verdikjeden (fra produksjon til distribusjon) av alle våre skincareprodukter. Det er allmenn kjent at det er store marginer i skincare. Oppkjøpet av Moana Skincare og våre nye brands B Natural, Seidr og Seidr clinique, innebærer at ABT også kan tilby en rekke hudpleieprodukter som private label til apotekkjeder, spa- og hudpleiekjeder, parfymerier og andre profesjonelle utsalgssteder samt merkevareeiere nasjonalt og internasjonalt. Selskapet arbeider med private label-konsepter basert på dette samarbeidet og bygger opp en salgsorganisasjon for dette segmentet.
