Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Annonser på Tiktok skjønnmaler Kina

NTB av NTB
08.08.2023
i IN live
Lesetid:3 mins read

Tiktok-brukere blir utsatt for mengder av Kina-vennlige annonser. Målet er å få vestlig ungdom til å se på Kina som en kraft i verden, ifølge svensk forsker.

Mange av annonsene er hentet fra statskontrollerte kinesiske medier, viser en undersøkelse utført av det amerikanske tidsskriftet Forbes.

– Regimet vil sementere en grunnforestilling hos ungdommer i Vesten om hva slags kraft Kina er for verden, sier Johan Lagerkvist, professor i kinesisk språk og kultur, til nyhetsbyrået TT.

Tidligere i sommer lanserte Tiktok en oppdatert versjon av sitt innholdsbibliotek. Det gir en oversikt over alle kampanjer som har figurert på den sosiale plattformen siden oktober i fjor, deriblant informasjon om regional rekkevidde og hvem som betaler for annonsen.

Tiltaket er iverksatt for at selskapet skal følge lovkravene fra EU om digitale tjenester, som trådte i kraft i november i fjor.

Kun positive bilder

Forbes har gjennomgått innholdsbiblioteket og har kunnet fastslå at Tiktok, som er eid av det kinesiske teknologiselskapet Bytedance, i løpet av en periode på åtte måneder har publisert rundt tusen annonser fra statskontrollerte kinesiske medier. Blant disse er Folkets dagblad, Global Times og CGTN.

Annonsene gir et utelukkende positivt bilde av Kina. De hyller blant annet landets koronahåndtering og viser lekende kattunger på Den kinesiske muren.

De markedsfører også Xinjiang-regionen som et turistmål, området der Kina anklages for å ha sperret inne millioner av uigurer, en muslimsk minoritet, i omskoleringsleire.

Mye om Xinjiang

Henvisninger til Xinjiang forekommer i 92 av 124 annonser som markedsføres av en statlig mediekonto, viser Forbes’ undersøkelse, og millioner av Tiktok-brukere i Europa oppgis å ha blitt utsatt for annonsene.

Ifølge Lagerkvist har det flere ganger tidligere vært desinformasjonskampanjer om Xinjiang i sosiale medier.

– Innholdsmessig er det ingen forandringer, men man forsøker alltid å oppdatere framstillingen og markedsføringene, sier Lagerkvist, som også er leder ved Senteret for globale Asia-studier ved Stockholms universitet.

– Den kinesiske staten har lenge forsøkt å selge inn Xinjiang med budskapet om at folk har det bra der, og at det ikke finnes noen interneringsleirer og tvangssteriliseringer, men at alt bare er oppdiktet og vestlig propaganda, sier han.

– Satser steinhardt på de unge

Han understreker at det å fremme slike positive bilder av Kina, er en prioritert sak for regimet i Beijing.

– De satser steinhardt på det. Regimet vil sementere en grunnforestilling hos ungdommer i vest om hva slag kraft Kina er for verden ettersom det er vanskeligere å omvende middelaldrende eller eldre generasjoner som husker den kalde krigen, sier han.

På Tiktoks hjemmeside
kan man lese at Tiktok verken viser politiske annonser eller valgannonser på den sosiale plattformen.

«Du finner derfor ikke annonser av politisk natur i det kommersielle innholdsbiblioteket», heter det.

Reklame for samfunnsspørsmål, valg og politikk er ifølge plattformens retningslinjer
forbudt, men det er en mulighet for at statlige aktører kan være berettiget til å annonsere hvis de samarbeider med en salgsrepresentant fra Tiktok.

– Statlige medier er ikke staten

Tiktok har ikke svart på spørsmål om de i henhold til sine retningslinjer tillater annonser som irettesetter vestlige regjeringer som kritiserer Kina, eller annonser som forsvarer den kinesiske koronastrategien eller fremmer turisme i Xinjiang.

Hvordan statlige medier som Folkets dagblad og Global Times samarbeider med Tiktoks salgsrepresentanter, sies det ingenting om.

En talsperson for Tiktok sier til Forbes at selskapet ikke setter likhetstegn mellom statskontrollerte medier og kinesiske myndigheter. Dermed gjelder ikke de samme reglene for statlige medier som for regjeringer, politikere og politiske partier.

Vedkommende oppgir at annonsene først og fremst synes å være kjøpt via reklamebyråer.

Kinesiske statskontrollerte medier har ikke kommentert Forbes’ opplysninger.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Vestlige influensere får ikke komme på handelsmesse i Nord-Korea

07.07.2025
IN live

Reitan Eiendom satser på høyhusprosjekt i Oslo

07.07.2025
IN live

Bagasjetrøbbel på Gardermoen – lange køer

07.07.2025
Neste innlegg

Fakta om badetemperaturen i sjøen i dag

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?