Techstep er et spennende selskap som Investornytt har blitt bedre kjent med siden den sto i 11,50. Timingen kunne ikke vært bedre, likviditet, oppmerksomhet og aksje kurs har gått kraftig opp etter vi startet å jobbe sammen med selskapet. Jeg mener kombinasjonen av fallende verdsettelser på teknologiaksjer samt en kostbar transformasjon har vært negativt for kursutviklingen til Techstep. Men dette er i ferd med å snu – les hvorfor her:
De siste årene har Techstep vært gjennom en stor strategisk transformasjon. Der man har gått over til en gjentakende omsetningsmodell, som øker visibiliteten i omsetningen. I tillegg har man konsolidert og strømlinjeformet produktporteføljen. Softwareporteføljen (90% bruttomargin) utvikles kontinuerlig og har hatt god vekst. Man har slanket organisasjonen gjennom et kostnadsprogram. Man har eksempelvis gått fra 7 til 1 ERP systemer i organisasjonen. Kostnadsprogrammet ble meldt til markedet høsten 2022 og er ventet å gi årlige besparelser på mellom 90 og 100 millioner.
I tillegg begynner nå Techstep å vinne kontrakter, kontrakter der de danker ut formidable motstandere ala Telenor og Atea. Årsaken til at Techstep vinner terreng er deres helhetlige plattformløsning (1. Mobile enheter 2. Konsulenttjenester 3. Software til enhetene) er svært konkurransedyktig. Markedet har sendt kursen betydelig opp de siste månedene. Allikevel tør jeg påstå at dette er en av de mest underanalyserte casene på oslo børs, med betydelig oppside. Kristian Spetalen i Arctic er pt den eneste analytikeren som dekker aksjen med kursmål på 27 kroner.
Investornytt har tidligere dekket den fundamentale storyen bak Techstep, der selskapet fremstår veldig billig gitt at de klarer å levere på topplinje, softwaresalg og kostnadskutt. I denne artikkelen vil jeg forsøke å forklare ideen bak Techstep og markedet de angriper. I tillegg til å forklare hva som skiller Techstep fra andre hardware grossister som Itea og Telenor.
Techstep og MMS-markedet
Techstep sin businessmodell er bygget rundt å betjene markedet for Managed Mobility Services (MMS). Et marked som er spådd å vokse sterkt de neste årene (24% årlig vekst de neste 5 årene ifølge Gartner).
Tanken bak managed mobility services er at ettersom verden blir mer mobil og digitalisert oppstår behovet for mobile løsninger. Computere og jobbtelefoner har for lengst inntatt arbeidsplassen. Techstep var tidligere posisjonert som en ren leverandør av fysiske komponenter (hardware). Typisk la en bedrift ut på anbud at de trengte eksempelvis 1000 computere og 1200 mobiltelefoner. Aktører i Norge som Atea, Telenor og Techstep kunne så by på kontrakten med gitte vilkår. Problemet med en slik forretningsmodell er at det er vanskelig å oppnå sterke konkurransefordeler, man er i realiteten en grossist.
Marginene for hardware grossister er forholdsvis dårlige (5-7% EBIT margin) og konkurransen er høy. Det er også svak visibilitet på inntektene til en kontrakts avhengig business. I 2019 kom Jens Rugseth inn på eiersiden i Techstep, Rugseth er en av de beste IT-investorene i Norge. Rugseth har fra før bygget opp børssuksessene Crayon og Link. Han ønsket å posisjonere Techstep som et softwareselskap med potensiale til å kapitalisere på det voksende MMS markedet.
Gjennom flere oppkjøp skapte man ett selskap som kan tilby en full ende-til-ende løsning. Det betyr at man leverer hardware, konsulenttjenester og software. Techstep mener en slik plattform er fundamentet bak å være en konkurransedyktig aktør på MMS-feltet.
MMS-markedet: Fra hardwarebusiness til dreining mot software
I eksempelvis Norge har ikke Atea og Telenor en full endte-til-ende offering. De kan tilby billig hardware, men de er dårlige på software og consulting. Techstep er rangert av Gartner (internasjonalt anerkjent analysebyrå innenfor teknologi) som en av de ledende MMS-tilbyderne i Europa.
For å forstå denne posisjoneringen er det interessant å se på hvordan mobile enheter historisk har vært brukt på arbeidsplasser. Mobile telefoner var i de første fasene primært et kommunikasjonsverktøy. Først som en forlengelse av fasttelefoner, så som en forlengelse av computeren når smarttelefonen kom til markedet. De fleste kontoransatte benytter seg av mobile enheter primært som et kommunikasjons/koordineringsverktøy.
Sende/motta mail, sette opp møter, raskt redigere en fil også sende videre etc etc. I de senere år har det ofte blitt vanlig med mer spesifikk apper, eksempelvis apper for å legge inn reiseregninger, melde ifra om avvik, etc. Andelen arbeid i en organisasjon som er innom en mobil enhet har økt kraftig. Noe som gjør at sikkerheten til selskapets mobile enheter blir mer viktig. Techstep har mulighet til å sentralt administrere alle enhetene som er tilknyttet en organisasjon, i tillegg til at deres software har cybersikkerhet som en grunnsten. For enheter tiltenkt kontorbruk mener jeg cybersikkerhet er de viktigste driverne for å velge en hardwareløsning fra Techstep.
De fleste jobber er ikke kontorbaserte. Det er disse jobbene MMS tilbydere i spesielt stor grad retter seg inn mot. Arbeidsplasser som butikkansatte, flypersonell, plattformoperatører har historisk hatt stor grad av analoge praksiser.
Eksempelvis blir feil på busser meldt inn med penn og papir, passasjerlister kommer på papir etc etc. Selskaper med mobile arbeidsplasser trenger 1) Mobile enheter (hardware), 2) Konsulenter som kan tilby tilpassede løsninger, 3) Software som enhetene kan kjøre på.
Hvis du flyr med Norwegian, SAS, Widerøe eller Norse er Techstep instrumentell i å holde operasjonen i gang. Passasjerlistene kommer rett inn på telefonen til de ansatte, samme telefonen som er tilkoblet en betalingsterminal når du kjøper mat om bord.
Denne softwaren vil også være interessant for British airways eller Lufthansa, Techstep kan lett skaleres opp internasjonalt. Et annet eksempel er vaskelister for store bygg, som typisk har vært en manuell praksis.
Techstep bistår ISS facility services med digitale vaskelister. Da har man også mye bedre data på hvor og hvordan det er blitt renholdt i bygg. Keep in mind at Techstep først konsoliderte produktporteføljen høsten 2022, da gikk de fra over ulike produkter til 7, kun 200 av 2000 kunder er onboardet på den nye løsningen.
Når nye avtaler blir inngått vil det forhåpentligvis være et skift i favør mer software i avtalene. Software er høymargin business for Techstep.

I avtalen med Sykehusinnkjøp på 650 millioner
I avtalen med Sykehusinnkjøp på 650 millioner var det et betydelig element av software bakt inn, Sykehusinnkjøp er en tidligere kunde på hardware, men som nå også ønsket Techstep software. Dette samme aspektet så vi i avtalen som var verd nær en halv milliard med Oslo Kommune som ble meddelt denne uken.
For å kunne tilby gode skreddsydde løsninger vil et behov for konsulenttjenester også oppstå. Det er denne ende-til-ende løsningen Gartner rangerer som utfordreren innenfor MMS i Europa. Aktører som Atea og Telenor har konkurrerte på å levere billigst mulig hardware de siste årene, men vil nok slite fremover når cybersikkerhet, softwarefunksjonalitet og gjenbruk av enheter blir vektlagt var det et betydelig element av software bakt inn, Sykehusinnkjøp er en tidligere kunde på hardware, men som nå også ønsket Techstep software.
For å kunne tilby gode skreddsydde løsninger vil et behov for konsulenttjenester også oppstå. Det er denne ende-til-ende løsningen Gartner rangerer som utfordreren innenfor MMS i Europa. Aktører som Atea og Telenor har konkurrerte på å levere billigst mulig hardware de siste årene, men vil nok slite fremover når cybersikkerhet, softwarefunksjonalitet og gjenbruk av enheter blir vektlagt