I en verden der finansielle teknologier utvikler seg i raskt tempo, står norske selskaper som NBX i forkant av innovasjon.
Stig Aleksander Kjos-Mathisen, CEO i NBX, gir et eksklusivt innblikk i selskapets siste trekk og strategiske planer i et dyptgående intervju. Med lanseringen av et banebrytende Visa Kredittkort med Bitcoin cashback og spennende utvikling innen tokenisering av verdifulle ressurser, står NBX ved en spennende skillevei.
Kjos-Mathisen deler også sine personlige refleksjoner om selskapets utvikling og viser til betydelige skritt mot lønnsomhet. Videre diskuterer han NBXs forhold til Investornytt, og utforsker fremtiden for content marketing i Norge, med en ærlig tilnærming til dagens medielandskap.
Med sterke aksjonærer som LNS AS og Adolfsen-brødrene som backer opp prosjektene, er NBX posisjonert for å gjøre betydelige bølger i kryptoverdenen.
NBX i Front av Krypto-Innovasjon: Nye Grenser i Finansverdenen
I en tid preget av teknologisk innovasjon og et stadig skiftende finansmarked, har NBX, ledet av CEO Stig Aleksander Kjos-Mathisen, tatt betydelige steg for å sikre sin posisjon i forkant av den digitale økonomien. En av de mest bemerkelsesverdige utviklingene er lanseringen av et banebrytende Visa Kredittkort med Bitcoin cashback – et trekk som utvilsomt vil fenge krypto-entusiaster. Dette kortet, som for tiden er tilgjengelig eksklusivt i Norge, tilbyr opptil 4% Bitcoin tilbake på hver transaksjon, en funksjon som plasserer NBX i en unik posisjon i det nordiske finansmarkedet.
Med planer om utvidelse til Sverige, Danmark og Finland, signaliserer NBX sin ambisjon om å dominere det skandinaviske finansteknologimarkedet. Selskapets engasjement i produktutvikling understrekes videre av deres initiativ til å øke kredittgrensen fra 20.000 til 50.000 NOK og integreringen av populære betalingstjenester som Google Pay og Apple Pay.
En annen spennende utvikling er NBXs dykk inn i tokeniseringsarenaen. Midt i oktober startet selskapet utviklingen av en markedsplass for tokeniserte rubiner og safirer, i samarbeid med Greenland Ruby A/S og The Mint AS. Denne tilnærmingen til ’embedded finance’ eller kryptobasert økonomi, hvor NBX skaper og opererer en whitelabel NFT-markedsplass for The Mint, er en innovasjon som kan revolusjonere hvordan vi ser på og handler med verdifulle ressurser.
Interessen for disse nye tjenestene forsterkes ytterligere av involveringen av etablerte aktører som LNS AS og Adolfsen-brødrene, som er store aksjonærer i Greenland Ruby. Deres bevegelse inn i kryptorommet indikerer en voksende aksept av digital valuta og tokenisering i det tradisjonelle forretningsmiljøet. Med slike tungvektere i ryggen, står NBX godt rustet til å utnytte den forventede økningen i etterspørselen etter disse avanserte kryptotjenestene i årene som kommer.
Hvem er Kjos Mathisen?
En Visjonær Leder i Kryptovaluta-Markedet
Stig Aleksander Kjos-Mathisen, medgrunnlegger og CEO av Norwegian Block Exchange (NBX), har spilt en sentral rolle i utviklingen av selskapet. Han har en akademisk bakgrunn med en graduate grad fra BI Norwegian Business School. Kjos-Mathisen er også kjent for sin rolle i styret til Blockchain gruppen i Norges Dataforening, noe som understreker hans omfattende forståelse av teknologi og forretning.
NBX, grunnlagt i 2018 av blant annet Bjørn Kjos, har vokst til å bli en ledende kryptobørs i Norge, og ble den første regulerte kryptobørsen i landet i 2021. Kjos-Mathisen har vært en nøkkelfigur i denne reisen, og hans bidrag har vært uvurderlige for selskapets vekst og suksess.
I et intervju med aboutbitcoin.io i april 2023, diskuterte Kjos-Mathisen grunnleggelsen av NBX og selskapets misjon. Han påpekte at en av de største barrierene for adopsjon av kryptovaluta er kompleksiteten og vanskeligheten med bruk. Derfor har NBX fokusert på å skape en plattform som forenkler prosessen og gjør det enkelt for alle å bruke. Dette fokuset på brukervennlighet og tilgjengelighet har utvilsomt vært en av hans mest nyttige egenskaper i utviklingsfasen av NBX.
Kjos-Mathisen har også understreket viktigheten av regulering i kryptoindustrien, og tror at det er nødvendig for langvarig suksess og adopsjon av kryptovaluta. Han ser for seg en fremtid der kryptovalutaer blir mer mainstream og integrert i dagliglivet, men påpeker at dette vil kreve mer utdanning og bevisstgjøring om teknologien bak kryptovalutaer og fordelene de tilbyr.
Fra Tokenisering til Markedsledelse: NBXs Strategiske Ekspansjon i Skandinavia
NBX har tatt solide grep for å komme i null på drift og etter hvert oppnå lønnsomhet. Kan du utdype hva disse grepene innebærer?
«Selv om vi ennå ikke har nådd vårt endelige mål, viser oktober og november lovende tegn, som noen av de mest spennende månedene siden toppen i 2021. Vi er optimistiske og ser frem til å se hvor vi lander ved kvartalets slutt,» svarer Stig Aleksander Kjos-Mathisen og fortsetter:
«Vår suksess skyldes i stor grad en mer fokusert tilnærming. Vi har konsentrert oss om initiativer som gir umiddelbar avkastning. Samtidig har vi lansert produkter som har vært under utvikling i lang tid og krevd betydelige investeringer, som for eksempel vårt nye kredittkort.
En viktig del av vår strategi har vært stram kostnadskontroll og reforhandling av alle våre avtaler. Dette, kombinert med lanseringen av våre nye produkter, har begynt å bære frukter, og vi ser nå avkastning på flere områder. Dette er et klart tegn på at våre strategiske valg og hardt arbeid begynner å betale seg.»
Kan du fortelle litt mer om samarbeidet med The Mint og deres NFT-satsning som skal starte i 2024?
Kjos-Mathisen svarer «NBX går inn i en spennende fase med vårt samarbeid med The Mint, lanseringen av markedsplassen skjer enten mot slutten av desember eller i starten av januar. Og vil åpne opp for handel i en aktiva som ikke har vært vanskelig å få eksponering mot tidligere. NBX sin rolle er å bygge brikkene som må til for å skape en tokenøkonomi, og deretter være katalysatoren i økosystemet mens det vokser.
Vi ser på dette som en naturlig progresjon av vår virksomhet, ettersom vi streber etter å være i forkant av teknologiske innovasjoner innen krypto og blockchain. Dette initiativet er et skritt mot å realisere vår visjon om å integrere tradisjonelle finansielle tjenester med den nye digitale økonomien.»

«Jeg kjenner ikke igjen fremstillingen av Investornytt og spesielt Teigland slik det fremstår i Finansavisen!
Stig Alexander Kjos-Mathisen Tweet
NBXs Syn på Investornytt og Mediesamarbeid
Kjos-Mathisen forteller om hvordan han oppfatter driften av Investornytt og personene bak.
«Jeg kjenner ikke igjen fremstillingen av Investornytt og spesielt Teigland slik det fremstår i Finansavisen.
Vi har abonnert på Investorguide tjenesten til Investornytt i over et år nå samt at vi har kjøpt noe content artikler, og banner reklame.
For meg fremstår det like ryddig som de gangene vi har kjøpt content av Schibsted eller Finansavisen, innholdet er merket og innholdet balansert, selvom vi som selskap kan velge hva det skal fokuseres på i innholdet,» forklarer Kjos-Mathisen.
Kjos-Mathisen adresserer påstandene fra Finansavisen om at annonsører betaler for Twitter-reklame. Han bekrefter at NBX ikke har mottatt et slikt tilbud og er ikke kjent med at andre har det heller. Kjos-Mathisen nevner også Teiglands aktivitet på Twitter, hvor han sier at Teigland bruker et direkte og engasjerende språk, og ofte kommenterer på forskjellige noterte selskaper.
Han påpeker at det derfor ikke er overraskende at noen av Teiglands tweets kan tolkes på uheldige måter.
Hvordan har du opplevd effekten av Investornytt sin dekning om NBX?
«Effekten har overrasket positivt. Det virker som om Investornytt har en leserkrets bestående av mange aktive investorer. Når de har skrevet om NBX, har vi merket en økning i volum, likviditet og interesse rundt selskapet. Deres dekning ser ut til å ha hatt en reell innvirkning,» svarer Kjos-Mathisen.
På spørsmål om sakene Investornytt har laget om NBX, svarer Kjos-Mathisen om sakene har vært «hausende» eller på noen måte villedene for leserne «Nei, absolutt ikke. Investornytt har tatt kontakt med spørsmål eller bedt oss om å bekrefte eller avkrefte informasjon som de har tilegnet seg, i forbindelse med artikler eller saker de har jobbet med.
Egentlig er det helt likt som når andre aviser tar kontakt i forbindelse med saker de jobber med. For selskaper som ikke blir fulgt av analytikere eller er store nok til at de største avisene gidder å skrive om dem er det meget nyttig å ha nettsider som f.eks Investornytt som kan gi oppmerksomhet og informasjon om selskaper bredere»
Kjos-Mathisen avviser at dekningen fra Investornytt om NBX har vært tendensiøs eller villedende. Han fremhever Investornytt sin profesjonalitet i deres tilnærming, og deres praksis med å kontakte NBX for å verifisere informasjon før publisering, likt andre anerkjente medier. Kjos-Mathisen påpeker viktigheten av slike plattformer for selskaper som NBX, som kanskje ikke mottar mye oppmerksomhet fra større nyhetsorganisasjoner eller analytikere, og verdsetter deres bidrag til å spre informasjon og øke oppmerksomheten rundt mindre selskaper.
Kjos-Mathisen uttrykker en ambivalent holdning til content marketing i Norge. Han bemerker at han personlig sjelden engasjerer seg i artikler merket som ‘content’ eller ‘betalt innhold’. Samtidig anerkjenner han at content marketing kan være en effektiv måte for selskaper å formidle viktig informasjon til investorer og kunder gjennom kvalitetsjournalistikk. Kjos-Mathisen understreker betydningen av tydelig merking av slikt innhold og mener at når dette kriteriet er oppfylt, kan content marketing være fordelaktig for alle involverte parter.
I denne artikkelen har vi utforsket de siste utviklingene og strategiene til Norwegian Block Exchange (NBX), ledet av CEO Stig Aleksander Kjos-Mathisen. Fra lanseringen av et innovativt Visa Kredittkort med Bitcoin cashback til fremtidsrettede prosjekter innen tokenisering av verdifulle ressurser, står NBX ved en viktig milepæl i kryptosektoren. Kjos-Mathisen deler innsikt om selskapets vekst, strategiske grep for lønnsomhet og syn på content marketing i Norge. Med en klar visjon og solid støtte fra etablerte aktører, er NBX posisjonert for å være en nøkkelspiller i fremtidens digitale økonomi.
