Etter børslutt Torsdag meldte El billadeselskapet Zaptec om en transaksjon som gjør at de styrker likviditeten sin og får tilgang til nye markeder.
Zaptec kunngjrde at de har tatt en strategisk beslutning ved å selge datterselskapet Charge365 AS («Charge365») til Wattif EV AS («Wattif»).
Dette skrittet samsvarer med vår satsing på kjernekompetanse og plasserer oss for solid vekst innen våre primære forretningsområder.
Charge365 utgjør mindre enn 1% av Zaptecs totale inntekter. Transaksjonen er basert på en kontantbeholdning på om lag 31 millioner norske kroner, noe som styrker likviditeten.
Som en del av transaksjonen har Wattif og Zaptec inngått en omfattende rammavtale for utrulling av Zaptec-ladestasjoner til borettslag og flerfamilieboliger i alle Wattifs markeder. Dette markerer Zaptecs partnerskap med en ny verdiskapende partner med sterke ekspansjonsplaner i Europa. Samarbeidet forventes å betydelig øke salget for Zaptec og omfatter territorier som Norge, Sverige, Storbritannia, Irland, Tyskland og Østerrike.
For Zaptec understreker denne strategiske alliansen vår forpliktelse til en partner-sentrert og kostnadseffektiv salgsstrategi, med mål om å tilby sikre, høykvalitets ladeløsninger over hele det europeiske landskapet. Innen 2023 har Zaptec utvidet sitt nedslagsfelt ved å inkludere distribusjonspartnere i seks ytterligere europeiske land: Spania, Polen, Latvia, Litauen, Estland og Ungarn, og øker dermed det totale antallet betjente europeiske markeder til 19.
«Salget av Charge365 sikrer økt fokus på vår kjernevirksomhet. Samtidig er vi glade for å ønske velkommen en ny verdiskapende partner, som vi er trygge på vil bidra til betydelig salgsvekst fremover. Vi ser frem til samarbeidet med Wattif om kommende prosjekter for å fremme bærekraftig transport i hele Europa,» sier fungerende administrerende direktør og CFO, Kurt Østrem.
Østrem tilføyer: «Vi er sterkt overbevist om at vår fokuserte strategi er riktig i det nåværende markedsmiljøet. Vi har allerede økt markedsandelen i våre kjerneområder i år gjennom denne strategien, og fremover vil vi være kapex-lette og enda mer fokuserte etter denne avtalen. Kombinasjonen av en partner-sentrert distribusjonsstrategi og tilstedeværelse på et økende antall europeiske markeder betyr at vi er godt rustet for 2024 og 2025, hvor det forventes kraftig vekst i salget av elektriske kjøretøy over hele Europa.»
Etter transaksjonen vil det være «business as usual» for Charge365-kunder, da tjenesten vil fortsette å være operativ og fungere som en integrasjon med Zaptec som en tredjeparts løsning. Videre forplikter Zaptec seg til å levere fremtidsrettede, verdiskapende tjenester til sine kunder. Utviklingen av disse tjenestene pågår for øyeblikket, og de forventes lansert når markedsforholdene anses som optimale.