Fredag ettermiddag børsmeldte Eidesvik Offshore at dem hadde inngått en avtale med den finske skipsteknologigruppen Wärtsilä om et prosjekt som blir kalt Apollo prosjektet. Innen 2 år skal selskapet ha nådd dette.
Selskapet er i tett samarbeid med EQNR som nå har en pilot på dette. Man søker altså å ha en amoniakkfuel. EU har allerede innvilget 100 millioner.
EU har tildelt 100 millioner kroner til et maritimt EU-prosjekt som skal installere en ammoniakkdrevet brenselcelle om bord i et skip. Gjennom prosjektet vil «Viking Energy» bli det første offshoreskipet i verden som kan seile med null utslipp.
«Using ammonia as a fuel is seen as a key future contributor to shipping’s energy transition, and we’re excited to be the first offshore ship owner taking this step. This project is yet another confirmation of our strong reputation as a pioneer in implementing new environmental technologies in both newbuilds and the existing fleet,”
CEO & President of Eidesvik, Jan Fredrik Meling.
Investornytt skal forsøke å få tak i CEO Meling iløpet av uka for å forhøre seg vedr patentet og om Eidesvik kan besitte verdifull deler av eierskap til patentet, eller om det er Wärtsilä som er alene profitør på dette.
Investornytt har derimot vært i kontakt med kilder i bransjen som sier at EQNR betaler dårligst i bransjen, men et slikt grønt prestisjeprosjekt vil føre til forutsigbarhet for Eidesvik samt premium på ratene om dem lykkes.
Eidesvik kommer til å oppnå konkurransefortrinn i forhold til de andre rederiene på sikt.
Nyheten er også blitt omtalt i Midt Østen, ikke hver dag en bedrift fra Bømlo kan skilte med dette.
Kilder: https://newsweb.oslobors.no/message/544020
«Viking Energy» blir første skip på ammoniakk – Skipsrevyen.no