SAS har siden juli 2022 stått i en konkursprosess i USA. Etter noen harde år med svake resultater har selskapet den siste tiden jobbet iherdig med selskapets restruktureringsplan, SAS FORWARD. Onsdag kveld holdt de pressekonferanse hvor de informerte om veien videre for selskapet.
Etter hvert som den norske og svenske stat har valgt å trekke seg ut av SAS har det ligget i kortene at SAS har behov for kapitalsterke partnere som er villig til å satse. Danmark har lenge uttrykt ønske om å fortsette som deleier av selskapet da Københavns Lufthavn er en av Danmarks viktigste arbeidsplasser. SAS har vært i diskusjoner med flere interessenter den siste tiden, og onsdag kveld fikk vi vite resultatet av forhandlingene. SAS får nå nye eiere med Castlelake (32%), den danske stat (25,8%), Air France-KLM (19,9%) og Lind Invest (8,6%).
Det har vært forventet at en industriell aktør kommer inn på eiersiden, noe SAS kunne bekrefte ved at Air France-KLM blir en av de nye eierne. Lufthansa-gruppen og IAG er to aktører det også har vært spekulert i at kunne komme inn på eiersiden, og antakeligvis har SAS vært i diskusjoner med disse også, før valget landet på Air France-KLM.
Eierskiftet fører med seg store endringer, og den største endringen er nå at SAS blir å forlate Star Alliance til fordel for SkyTeam alliansen. I samme vending blir selskapet tatt av børsen, og dagens aksjonærer taper alt.
Lojale SAS medlemmer sitter nå med en rekke spørsmål, da dette er det største skiftet vi har sett i norsk luftfart på lang tid. Reaksjonene har ikke latt vente på seg, og er i stor grad negative, noe som er å forvente da vi vet hva vi har i dag, men ikke hva vi får i “nye” SAS. Videre skal jeg prøve å besvare noen av de største spørsmålene jeg har fått angående SAS det siste døgnet.
Hvilke praktisk betydning vil dette ha for reisende?
Dette kommer an på ditt reisemønster. For de fleste vil nok overgangen ha liten innvirkning, da folk flest reiser fra A til B i økonomiklasse, uten å tenke på hverken lojalitet eller poeng. For de som ønsker å være lojal til SAS og samle Eurobonuspoeng på sine flygninger vil overgangen først og fremst føre til et annerledes tilbud. På flygninger som gjøres av SAS sine partnere vil du fly med andre selskaper enn tidligere. Lufthansa og andre Star Alliance selskaper som i dag har godt samarbeid med SAS, vil fases ut til fordel for selskaper i SkyTeam, og da med et stort og nært samarbeid med Air France og KLM.
SAS er tydelig på at København er en naturlig HUB på grunn av sin sørlige lokasjon i forhold til resten av Skandinavia. Etter overgangen tror jeg vi vil se et større fokus på å sluse trafikk gjennom de store HUB’ene, København, Amsterdam og Paris. Dette vil kreve rikelig med feeder-fly fra andre destinasjoner. Det er også sannsynlig at SAS vil sette opp flygninger til viktige SkyTeam hubs, deriblant Atlanta i USA, som er en av Deltas viktigste huber.
Blant de fleste som flyr en del er konsensus at overgangen fra Star Alliance til SkyTeam er en betydelig forverring. Star Alliance har en rekke anerkjente og gode aktører i alliansen, SkyTeam har mer ukjente aktører som ikke har vært like aktuell for nordmenn å reise med, sammenlignet med Star Alliance sine selskap. Igjen, dette avhenger av ditt reisemønster, og noen vil se at de kommer bedre ut nå enn tidligere.
Forsvinner Eurobonus-programmet?
SAS sitt Eurobonus program har i lang tid vært, og er, det beste flyrelaterte bonusprogrammet for skandinavere. Med flotte fordeler etter hvert som du opparbeider status, gode muligheter for å opptjene poeng, og ikke minst, grei tilgang på bonusbilletter både med SAS og øvrige Star Alliance partnere.
Den største frykten ved overgang til ny allianse er at det vil påvirke bonusprogrammet på negativt vis, og det spekuleres i om SAS på sikt vil skrote Eurobonus programmet til fordel for Air France-KLM sitt Flying Blue program. SAS’ CEO Anko van der Werff påpeker at Air France-KLM, med sin eierandel på 19,9%, ikke har aksjemajoritet i selskapet, de kan dermed ikke tvinge gjennom en slik overgang. Videre presiseres det at SAS ikke har planer om å gå over til Flying Blue på medium til lang sikt, og at Eurobonus-medlemmene skal tas godt vare på i prosessen selskapet nå går inn i.
Anko er tydelig på at selskapet skal ta beslutninger som er til det beste for selskapet, noe som ikke utelukker at SAS blir en del av Flying Blue i fremtiden.
Hva skjer med poengene mine?
Det er stor usikkerhet rundt folkets poengsaldoer for øyeblikket, derfor sendte SAS ut en e-post onsdag kveld hvor de er tydelig på at ingenting forandres enda. Du kan både bruke og opptjene poeng som før, og alle dine statusfordeler hos andre Star Alliance selskap gjelder fortsatt.
SAS har faste poengpriser på reiser som bookes med partnerselskaper i Star Alliance, og prisene settes basert på destinasjon, ikke hvilket flyselskap man flyr med. Om bonusreiser vil ha samme priser etter overgangen til SkyTeam vet vi ikke, men om SAS ledelsen skal stå for sine ord om at medlemmene ikke skal få et forverret lojalitetsprogram, bør de ikke røre alt for mye ved disse prisene. Om vi etter hvert ser en overgang fra Eurobonus til Air France-KLM sitt Flying Blue program vil Eurobonuspoengene konverteres til Flying Blue sin poengvaluta. I et slikt tilfelle er det bare å krysse fingrene for at vi ikke ser alt for store devalueringer.
Min personlige anbefaling til alle med Eurobonuspoeng på konto er å bruke dem opp før denne endringen trer i kraft, dette av to grunner.
- Sjansen for at poengene blir verdt mindre er stor.
- Selskapene du i dag kan booke med dine Eurobonuspoeng vil etter all sannsynlighet bli utilgjengelig for booking med Eurobonuspoeng etter overgangen til SkyTeam, så nå har du sjansen til å fly med selskaper du ikke kan booke senere.
Hva skjer med Gull/Diamant status, eller Lifetime Gold status?
Per nå vil Eurobonus bestå som det programmet det er i dag, og da vil status fungere likt som tidligere. Ved en eventuell overgang fra Eurobonus til Flying Blue kan vi forvente at status også flyttes over. SAS har også uttalt at Lifetime status vil bli med over når de går inn i SkyTeam, og kvalifiserende år mot lifetime status blir også med.
Dersom Eurobonus etter hvert skrotes til fordel for Flying Blue kan vi også forvente at opptjent status følger med, selv om det ikke finnes noen garantier for det per nå.
Når skjer overgangen ?
E24 melder at SAS tar sikte på å forlate Star Alliance før sommeren 2024, og at de deretter går inn i SkyTeam alliansen.
Hva er de største ulempene med SkyTeam kontra Star Alliance?
Av de tre store flyalliansene er SkyTeam kjent som den dårligste. Et av de store tapene ved en overgang til SkyTeam er at vi mister tilgjengeligheten til de gode selskapene vi kjenner fra Star Alliance i dag, med det mister vi også en del tilknytninger videre ut i verden. Disse vil erstattes av SkyTeams flyselskaper, men her er det flere mindre kjente selskaper, og selv om det finnes lyspunkt, er det jevnt over lavere kvalitet.
SkyTeam flyr samlet sett til færre destinasjoner enn Star Alliance, og loungene deres er jevnt over dårligere enn Star Alliance sine lounger. Loungetilgang er også mer begrenset. Et eksempel på dette er at du ikke får tilgang til Delta sine lounger om du flyr innenriks i USA, selv om du har gullmedlemskap og flyr på business billett.
Hva er de største fordelene med SkyTeam?
Her trenger jeg litt mer tid til å sette meg inn i alle kriker og kroker av alliansen, men de største fordelene jeg ser per nå er for personer som flyr mye med KLM, Air France eller andre SkyTeam selskaper, da disse blir lettere tilgjengelig nå. Til enkelte destinasjoner kan vi oppleve å få bedre tilgjengelighet, og andre destinasjoner kan bli vanskeligere å nå.
Blir det like lett å booke bonusbilletter med SkyTeam som det er i Star Alliance?
Som nevnt tidligere har SAS i dag faste poengpriser på bookinger som gjøres hos Star Alliance partnere med Eurobonuspoeng. Om dette vil bestå når SAS blir en del av SkyTeam gjenstår å se, men frykten er at tilgangen på bonusbilletter vil bli dårligere og dyrere.
Noen selskaper i SkyTeam i dag har variable priser på bonusreiser, noe som betyr at prisen går opp og ned basert på etterspørsel. Slike løsninger gir ofte en høyere poengpris enn det vi er kjent med fra SAS i dag. Bonusbilletter i SkyTeam har også jevnt over høyere avgifter, og er vanskeligere å finne.
Det er for tidlig å si hvordan booking av bonusbilletter blir etter overgangen til SkyTeam, men la oss håpe vi blir positivt overrasket.
Hva skjer med Star Alliance reiser som er booket med Eurobonuspoeng før overgangen til SkyTeam, men har avreise etter SAS går ut av Star Alliance?
Disse billettene vil du beholde. SAS blir ikke å kansellere bonusbilletter du har booket før overgangen til SkyTeam.
Bør jeg fortsatt bruke SAS-kredittkort?
Ja, per nå er det ikke nødvendig å legge kortene på hylla. Poeng og kortfordeler kan brukes akkurat som før. Når SAS går over til Skyteam vil vi antakeligvis se noen endringer i hva slags fordeler disse kortene tilbyr. I dag er “Companion Ticket” en vanlig fordel å få via kredittkort. Dette er en voucher som gir deg halv pris på en bonusreise, eller 2 for 1. Om Companion Ticket vil leve videre etter overgangen til SkyTeam vet vi ikke enda.
Hva kan jeg bruke poengene mine til om jeg ikke har mulighet til å reise?
Om du har poeng på konto, men ingen umiddelbare muligheter til å reise, finnes det noen måter å bruke poengene på. Her skal jeg forsøke å liste dem opp i den rekkefølgen jeg personlig tenker de vil gi mest verdi.
- Selg poengene til noen som ønsker å reise
Dette er en noe ukjent løsning som enten går ut på at du selger poengene og overfører de til kjøpers konto, eller mest vanlig, selger poengene og booker reisen for kjøper. Sistnevnte løsning er langt billigere. Poengreise.no kan hjelpe med hele denne prosessen.
- Book hotell for poengene dine
SAS har en portal på siden sin hvor du kan booke hotell og betale med dine Eurobonuspoeng. Du får ikke like stor verdi for poengene her som du kan få ved å fly, men du får en helt OK verdi. En tilfeldig natt på Thon Hotel Astoria kostet 23 000 poeng. Samme opphold betalt for penger ville kostet 1650 kr. Ikke fantastisk, men jeg har vært borti værre poengverdi.
- Lei bil hos Hertz for poeng
Leiebilsiden funket ikke da jeg skrev dette, så fikk ikke sjekket hvilken verdi du kan få for poengene her, men ikke forvent allverden.
- SAS Eurobonus Shop
Dette er en nettbutikk løsning drevet av SAS hvor du kan kjøpe alt fra kjøkkenutstyr til turprodukter og betale med Eurobonuspoeng. Dette gir meget lav verdi for poengene dine og bør kun brukes som siste utvei dersom poengene er på tur å gå ut, eller du absolutt vil bruke dem opp fort.
Veien videre
Som dere sikkert har fått inntrykk av er jeg ikke overbegeistret over nyheten om at SAS går ut av Star Alliance og inn i SkyTeam. SAS med sitt Eurobonusprogram har vært og er et vanvittig godt lojalitetsprogram for de som vet å bruke det. Nå står vi ovenfor store forandringer, og forventningene er at forandringen blir til det verre. SAS ledelsen har vært klar på at Eurobonus-medlemmer skal tas godt vare på, og at vi ikke skal ende opp med et dårligere bonusprogram. Dette får vi håpe de står ved, selv om man naturlig nok har sine tvil, da store endringer i lojalitetsprogram sjeldent er til det bedre. Samtidig må vi huske at dette er et alternativ som er mange ganger bedre enn konkurs. SAS lever videre og vi beholder et selskap som kan knytte skandinavia med resten av verden.

Markus Olsen
Driver Poengreise.no, en reisebedrift som hjelper med booking av flyreiser for poeng og tilbyr konsultasjoner innen kredittkort, bonus og reise.