Purapipe er et innovasjons- og teknologiutviklingsselskap som spesialiserer seg på å tilby ekspertise, systemer, og plattformer for å muliggjøre kontinuerlig sømløs rørledningsproduksjon for et bredt spekter av kunder og applikasjoner. De retter seg mot en rekke klienter, inkludert regjeringer, entreprenører, og olje- og gasselskaper.
Selskapets misjon er å produsere sømløse, korrosjons- og lekkasjefrie vann- og energirørledninger på stedet der de trengs. Dette gjør at Purapipe kan tilby lavere konstruksjons- og driftskostnader, raskere utrulling, og et mindre miljøavtrykk sammenlignet med andre løsninger på markedet. De ser for seg en verden der vann og energi kan flyte fritt til de som trenger det til en lav kostnad, uten lekkasjer, og med redusert miljøpåvirkning takket være bruk av bærekraftige kompositt–teknologier.
Med denne visjonen som bakgrunn, har vi stilt noen spørsmål til Arvid Ophaug, gründeren av Purapipe, for å få dypere innsikt i selskapets nylige ekspansjon i Midtøsten.
Q&A med Arvid Ophaug, gründer av Purapipe
Kan du fortelle oss om de første stegene Purapipe tok for å etablere seg i Midtøsten, og hva var de største utfordringene dere møtte under denne prosessen?
Vi har lenge hatt en dialog med relativt store aktører i Midtøsten, fordi markedet er så interessant for oss. Det viste seg at utfordringene ikke var å overbevise om fordelene med Purapipe, men snarere å holde igjen til tross for noe «overveldende» respons. Når forventingene står i taket hos kunden og ting skal skje «nå», er det viktig å finne langsiktige partnere som aksepterer at det vil ta tid å komme i mål, ellers kan det lett føre til frustrasjon på begge sider. I tillegg er GCC regionen kulturelt et ganske annerledes sted enn Lysaker, og du kommer ingen vei uten å respektere de forskjellene. I ledergruppa hos Purapipe har vi heldigvis mer enn hundre år kombinert erfaring fra denne regionen, så vi er godt kjent med mekanismene og hva som skal til for å drive prosjekt fremover.
Hvilke unike muligheter ser Purapipe i Midtøsten-markedet, og hvordan planlegger dere å utnytte dem?
Når vi snakker om denne regionen tenker de fleste på olje, men i Purapipe tenker vi først og fremst på vann. Ettersom de er helt avhengig av avsaltingsanlegg for vannproduksjon, har de noe av verdens dyreste drikkevann, og dette betyr at ineffektive rørledninger og lekkasjer årlig fører til milliardtap. I tillegg kommer en betydelig ekstra miljøbelastning på grunn av det tapte vannet som skal erstattes, og reduksjon av karbonavtrykk er nå høyt oppe på den regionale agendaen. Med andre ord er dette en helt fantastisk case for Purapipe å jobbe med, og mye av årsaken til at vi velger å satse nå.
Kan du dele noen detaljer om lisensieringsprosessen i Midtøsten? Hvordan sikret Purapipe de nødvendige godkjenningene?
Det første skrittet var å få selve firmaetableringen i Abu Dhabi godkjent og lisensiert, på grunn av våre virksomhetsområder omfattet dette blant annet godkjenning av SupremePetroleum Council. For å få våre produkter godkjent kreves det en relativt omfattende testregime. Vi jobber nå med våre internasjonale partnere på test og sertifisering for å fullføre «assement Schedule», ettersom fiberarmerte termoplastrør for vann er helt nytt på markedet så er dette en løype som må gås opp. Vi har flere rør under testing nå, og vi har bestått de testene vi har prøvd oss på så langt, med svært god margin.
Hvordan har Purapipe tilpasset sitt produkt- eller tjenestetilbud for å møte behovene og forventningene til kundene i Midtøsten?
En av de mest attraktive sidene ved denne regionen er at den krever færre tilpasninger fra vårt grunnkonsept enn hva tilsvarende Europeisk aktivitet sannsynligvis vil kreve. Dette fordi vi har relativt lange uavbrutte transportstrekninger, hovedsakelig utenfor allfarvei, og det brukes rørdimensjoner som er spesielt attraktive for Purapipe. Så egentlig snakker vi om ganske små tilpasninger, men vi må huske på at denne regionen har vært i våre tanker helt fra starten av, og at både jeg og deler av Purapipe teamet har betydelig fartstid her.
Hva er Purapipes langsiktige visjon for deres tilstedeværelse i Midtøsten, og hvordan ser dere for dere at selskapet vil vokse i regionen i de kommende årene?
Litt forenklet, i Purapipe har vi har ett problem, og det er å få produsert mye nok fort nok. Mye av slaget vil stå om å få låst inn så mye av markedet som mulig før konkurrentene kommer på banen. Fordi vår teknologi favner så bredt og kan håndtere både vann, olje, gass og CO2 transport, så ser vi et stort potensial selv etter at vi er tungt etablert i vannledningsmarkedet.

Avslutning
Gjennom dette intervjuet har vi fått et dypere innblikk i Purapipes visjon og deres strategiske tilnærming til ekspansjonen i Midtøsten. Det er tydelig at selskapet ser store muligheter i regionen, ikke bare med tanke på det eksisterende markedet for olje og gass, men også innen vannbehandling og miljøvern.
Vi ser frem til å følge Purapipes reise i Midtøsten og er spente på de positive endringene selskapet kan bringe til regionen gjennom sin innovative teknologi. Og under får vi en introduksjon av Styreformann Nick Cochrane-Dyet, og CEO Andrew J. Nash. Her kommer og en videosnutt fra styreformann Nick Cochrane-Dyet: https://player.vimeo.com/video/851078684?h=f263c6e627&texttrack=no&fbclid=IwAR1WcZgQr0R2S_Yj7ZRvpZmzy52-LgZMVREvS8Hh7K0RSCdPYmZg47GQeyI
Nick Cochrane-Dyet, MBE Formann

I dag er Nick formann for Purapipe International og har konsulentroller som Senior Advisor for SquirePattonBogg, samt at han er spesialrådgiver for BPs sjefsrepresentant i Abu Dhabi. Dette inkluderer en rekke emner han gir råd om angående aktiviteter i Emiratene og regionen.
Han er også formann for det britiske handelskammeret i Abu Dhabi og sitter i rådgivende styre for Sightsavers i Midtøsten. Han er medlem av APCO International Advisory Council og er for tiden formann for Middle East Advisory Board of theEnergy Industry Council, samt at han sitter i rådgivende styre for New York University, Abu Dhabi Centre for Smart Engineering Materials. Han grunnla UAE-UK Business Council i 2012 og ble tildelt MBE i 2013 New Year’s Honours av Hennes Majestet Dronningen.

Andrew J. Nash fungerer som administrerende direktør for Purapipe Global AG, et innovasjons- og teknologiutviklingsselskap som tilbyr ekspertise, systemer og plattformer for å levere og muliggjøre kontinuerlig sømløs rørledningsproduksjon for et bredt spekter av kunder og applikasjoner. I tillegg til hans globale ledelses- og driftserfaring, har han jobbet mye med porteføljeselskapene til flere venturekapital- og private equity-firmaer, inkludert due diligence, strategisk rådgivning, midlertidig administrerende direktør, styre- og rådgivende styre roller.
Andrews ledererfaring inkluderer CEO, TargetableSciences; CEO, PropertyRoom.com; EVP, Salg & Tjenester, FoundationDB (kjøpt opp av Apple); SVP, Forbruker & Bedrift, GlobalLogic(kjøpt opp av Apax Partners); Global leder, Salg & Tjenester, GSI Commerce (kjøpt opp av eBay); COO, Visual Sciences (kjøpt opp av Omniture); COO, BroadVision; EVP, Tjenester & styremedlem, Baan Company (kjøpt opp av Invensys); CEO, Coda; Partner, Deloitte Consulting; og administrerende direktør, ICS Australia & New Zealand (kjøpt opp av Deloitte Consulting).
Andrew er medlem av Institute of Chartered Accountants i Australia og medlem av Australian Computer Society. Han har en Bachelor i handel fra University ofMelbourne og en Graduate Diploma i databehandling fra Monash University. Han sitter i styret for PropertyRoom.com og Silectis, sitter i rådgivende styrer for MoreCommerce, Soil Metrics og EnTribe, og er en driftspartner med PeakEquityPartners. Andrew er en «Entrepreneur-at-Large» for Translating Research at Melbourne (TRAM) Accelerator ved University of Melbourne, hvor han veileder forskningsentreprenører på deres kommersialiseringsreise.
