Togselskaper taper store penger på at Dovrebanen er stengt etter uvær og flom. To LO-forbund og Spekter krever at regjeringen kommer med kompensasjon.
SJ Norge taper fem millioner kroner i uka i billettinntekter og har store utgifter til buss for tog. CargoNet har tapt mellom én og to millioner kroner om dagen på at Dovrebanen er stengt, skriver fagforbundet Spekter i en pressemelding.
Sammen med Norsk Jernbaneforbund og Lokomotivførerforbundet ber de samferdselsministeren om hjelp. Hvis togstrekningene forblir stengt, kan selskapene gå konkurs, ifølge dem.
– Vi ber om et snarlig løfte om økonomisk hjelp. I tillegg til kompensasjon for inntektsbortfallet må staten også dekke ekstrakostnadene for buss for tog, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.
All togtrafikk mellom Oslo og Trondheim må nå gå over Rørosbanen fordi jernbanebroen over Gudbrandsdalslågen i Ringebu har kollapset. Det kan ta svært lang tid å reparere broen. Sosialistisk Venstreparti mener derfor at Rørosbanen må forbedres umiddelbart for å kunne ta unna mer trafikk.
SVs Lars Haltbrekken nevner blant annet innkjøp eller leie av diesellokomotiv og bygging av nye krysningsspor som nødvendige tiltak. Han ønsker også å begynne med planleggingen av elektrifisering av Rørosbanen og at Solørbanen må utbedres for mer godstrafikk.
Mye av gods- og persontransport må over fra bane til vei etter flomskadene. Haltbrekken frykter derfor at en midlertidig løsning med økt veitrafikk kan bli permanent uten strakstiltak.
(©NTB)