Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

TV-reklame stuper – mediebyråene ned 5 prosent i år

NTB av NTB
07.07.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

Reklamesalget gjennom mediebyråer falt med 228 millioner kroner (4,7 prosent) første halvår, viser Mediebarometeret.

Salget falt litt mindre i juni enn i månedene før, men totalomsetningen endte likevel ned. Det ble omsatt reklame for 4,68 milliarder kroner fra januar til juni, ned 4,7 prosent fra fjoråret.

Også omsetningen i digitale medier faller, med 52 millioner kroner (2,5 prosent). Over hver fjerde reklamekrone (43 prosent) av salg via mediebyråene går nå til digitale flater.

Tallene er ikke justert for prisveksten, som har vært på hele 6,7 prosent fra mai til mai.

TV ned 10 prosent

Reklamesalget på TV har falt med 10 prosent første halvår.

– På kanalnivå var juni isolert en fæl måned for TV, mens utviklingen på digital video fremdeles er positiv, sier daglig leder i Omnicom Media Group (OMD), Torstein Rafgård.

Han sier nedgangen i reklamemarkedet dette halvåret er som forventet.

– Både display, søk og sosiale medier er kraftig redusert med totalt 74,4 millioner. Det er kun online video som viser til vekst med en omsetningsøkning på 20 millioner kroner, opplyser Mediebyråforeningen.

Pod øker i volum

På noen felt har salget imidlertid vokst, som kinoreklame (34 prosent opp) og lydreklame (13 prosent opp). På lydfeltet har podkastsalget økt med seks millioner kroner (44 prosent) til nær 20 millioner kroner.

Rafgård sier det er grunn til å forvente fortsatt nedgang utover året, om ikke like stor som første halvår.

– Fortsatt fremgang for lyd-, utendørs- og kinoreklame er imponerende, og er med på å skape en spennende dynamikk i markedet, sier Rafgård videre.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Stjernerestauranten Noma åpner pop-up i Los Angeles

01.07.2025
IN live

Paris-flyplasser bedt om reduserte flygninger etter varsel om streik

01.07.2025
IN live

Ryfast-takstene reduseres med 33 prosent

01.07.2025
Neste innlegg

Lav bemanning fører til stengt Equinor-plattform

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?