Det blir ingen endringer i planen om å halvere maksprisene på de minst kommersielt levedyktige flyrutene etter Norwegians oppkjøp av Widerøe.
Widerøe skal videreføres som eget selskap i Norwegian-strukturen og vil fortsette å levere på de forpliktelsene selskapet har overfor staten, understreker statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.
– FOT-ruteflyvingene vil fortsette som i dag. Regjeringens ambisjon om halvering av maksimaltaksten på disse rutene fra april neste år består. Det blir ingen endring i dette som følge av dette oppkjøpet, forsikrer Bentzen.
Disse rutene er de på kortbanenettet som ikke er kommersielt levedyktige. Widerøe får derfor offentlig finansiering for å drifte dem.
Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud, kan Samferdselsdepartementet kjøpe flyrutetjenester og pålegge forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på flyruter, der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens og ruteføring, opplyser Samferdselsdepartementet.
Kontrakten om halvering av maksprisene trer i kraft i april og gjelder for en fire-femårsperiode, ifølge Norwegian-sjef Geir Karlsen.
– Slik vi ser det, vil det bety at kundene sannsynligvis vil få billigere flybilletter, fordi regjeringen vil finansiere dette i et større omfang, sa Karlsen på pressekonferansen om Widerøe-kjøpet torsdag.
Bentzen understreker at oppkjøpet skal behandles av Konkurransetilsynet før det kan gjennomføres. Det er derfor lite mer han kan kommentere på dette stadiet i prosessen.
Utgangspunktet for transaksjonen er at oppkjøpet er en avtale mellom to selvstendige aktører. Staten er kreditor i Norwegian, men ikke i Widerøe og har ingen eierposisjoner i noen av selskapene.
– Konkurransetilsynet vil måtte vurdere hva dette betyr for forbrukerne. Det er det for tidlig for meg å si noe om nå, sier Bentzen.
(©NTB)