Eier du en bolig, vurderer å kjøpe eller har langtidsleie i Spania? Da bør du lese videre. Bueno Group er i ferd med å modernisere et dyrt, dårlig og ineffektivt bankvesen. Nøkkelordene er kundeservice, transparens, kostnadsbesparende og solid.
Det er nettopp dette gründeren John Hegrenes og teamet er i ferd med å skape nå – et etterlengtet alternativ til en elendig spansk banksektor som mer eller mindre har regulert og konstruert bankvesenet slik at mange utlendinger blir skadelidende. Man blir ihjelskattet og gebyrlagt. Det skal vi gjøre noe med.
For er man ikke fornøyd med staten Norge og banksektoren, bør du ikke sette dine ben i Spania skal vi tro Hegrenes. Hegrenes som bor og jobber i Alicanteområdet.
Ideen er basert på personlig erfaring med Spanske banker. Utfordringene kom veldig godt fram under Covid når alle bank filialer stengte ned i 3 måneder. De er ikke gode nok på nett noe som spesielt rammet boligeiere som ikke kom seg til Spania og endte opp med at faste trekk stoppet opp og kom tilbake etter Covid til boliger uten strøm og vann.
Slik skal det jo ikke være i moderne tid forklarer Hegrenes.

Hegrenes var fast bestemt på å ikke gi seg, og bestemte seg tidlig for å utfordre banksektoren.
Spanske banker var målet.
Satte sammen et team
Siden jeg ikke er bankmann så fant jeg Tom H. Rimestad (i forbindelse med at han skulle forlate BRAbank, tok kontakt via LinkedIn og vi fant tonen. Han tok med seg Bård Fladvad fra compliance i BRAbank).
Bjørn Nese ble med som utvikler og Felix Hughes ble med ansvar for salg (det største markedet for oss er engelskmenn så det er bra å ha en engelskmann på teamet). Som mange oppstart selskaper så startet vi uten funding og utviklet ideen, mot slutten av 2020 hentet vi et mindre beløp for å få satt opp selskapet og sette ting i system. Bueno Group AS ble registrert i Brønnøysund november 2020. Tom og Bård ble en del av styret og har siden fungert som rådgivere, de er begge også aksjonærer, Tom har i dag en deltidsstilling da vi fortsatt er opptatt av å holde kostandene nede.
Selskapsstrukturen er Bueno Group AS som holding, Bueno Europe Ltd som driftsselskap. Og vi har et spansk selskap for salg og support. Når man går i gang så ser man på alle andre i markedet og det å lansere banktjenester tilbake til tidlig 2021 så veldig enkelt ut. Men vi lærte raskt at på grunn av IBAN diskriminering så måtte vi ha spanske IBAN kontoer for å kunne bli ett fullverdig alternativ til spanske banker. Vi fant til slutt et selskap, HUBUC, som påsto at de kunne levere dette via sin samarbeidspartner SEFIDE, et spansk e-penge foretak. Høsten 2021 startet vi å utvikle plattform og API og i tidlig 2022 var vi klar til å lansere.
Vi ble det første selskapet i Spania som kunne tilby samme kontofunksjonalitet som spanske banker til ikke-residenter. Men lykken ble kortvarig, vi tok inn noen få kunder og deretter begynte utfordringer med hvilke dokumenter som skulle kreves for å åpne konto, etterfulgt av tekniske problem. Høsten 2022 var vi igjen klare til å skalere opp men møtte nye tekniske problemer forklarer Hegrenes.
Hva har vært de største utfordringene slik du ser det?
Med en leverandør som ikke fungerte tok vi en ny runde på hvem som kunne tilby spanske kontoer, vi fant da ut at Solaris hadde lansert i Spania. Vi ble enige om å gå for Solaris med lansering januar 2023, siden eksisterende kunder ville måtte flyttes over til Solaris bestemte vi oss for at vi ikke skulle dra på med markedsføring før Solaris var klar. Timingen ble bedre enn vi trodde, mot slutten av 2022 valgte HUBUC å avslutte sin BaaS satsing, for oss var dette perfekt – helt til nyheten kom fra Solaris at de ikke kunne ta inn nye partnere før mot sommeren 2023.
Hvordan ble dette håndtert?
Vi måtte snu oss rundt, vi fikk til en avtale direkte med SEFIDE som har lisensen i Spania, dette sørget for at eksisterende kunder ikke opplevde noe nedetid. Vi fikk også til en avtale med HUBUC om at de ville holde plattformen sin åpen fram til vi hadde et direkte setup med SEFIDE. I disse dager er vårt nye (og tredje) API klart, innen to uker bytter vi fra en plattform full av feil (HUBUC) til SEFIDE som har vist seg å være en bra partner for oss. Vi tenkte ofte at HUBUC problemene var relatert til SEFIDE, det viser seg at dette ikke stemte, vi ser nå at vi kan skalere opp med SEFIDE uten å måtte bekymre oss om det tekniske fungerer.
Jeg er veldig heldig som har Tom og Bård med sin bank erfaring var tidlig ute med å si at det neppe ble Solaris live i 2023, finanstilsyn er seige prosesser, så vi tok allerede mot slutten av januar en avgjørelse om at vi jobber mot SEFIDE som en endelig løsning.
De fikk rett, i mai hadde vi et nytt møte med den spanske ledelsen av Solaris og de estimerte da at problemene deres i beste fall er løst mot slutten av 2023. Når Solaris kommer tilbake på banen tar vi på nytt stilling til dem som leverandør, nå er fokus å bygge business med det vi har som er en fullgod konto løsning i Spania men da under en EMI lisens. 90% av setup og due diligence med Solaris er klart, vi kan vi gå live på svært kort tid om/når det blir bestemt at dette er riktig partner for oss.
Utenlandske boligeiere i Spania representere litt over 2 millioner potensielle kunder for Bueno. Tar vi med Portugal og Frankrike som vi har i vårt roadmap så snakker vi om 3 millioner boliger. Og tar man med de som eier feriebolig i eget land, i Spania, Frankrike og Portugal, kommer vi opp i total 6 millioner boligeiere. Vi henvender oss også til de som har flytte til Spania og blitt resident, her er det snakk om 6 millioner personer, mange vil selvsagt dele bolig men alle er selvsagt velkommen til å åpne en konto hos oss så det representerer en mulighet, dette er kunder som i stor grad betaler for mye for dårlige tjenester. Alle banker i Spania tar betalt om man ikke kvalifiserer til gratis konto, for eksempel er boliglån en måte å få gratis konto på. Men 70% av utenlandske boligkjøpere har ikke lån i Spania så de ender ofte opp med å betale fra €160-€270 per år. I tillegg er forsikring solgt av banker kraftig overpriset.
Vi startet med banktjenester men etter å ha snakket med noen hundre personer, og hjulpet ca 100 med å flytte faste trekk til Bueno, så ser vi at behovet er stort for boligrelaterte tjenester. Kan vi samle alt rundt boligen på ett sted vil dette gi mye merverdi for kundene, det kan være alt fra boligens referansenummer, skattedetaljer til elektronisk tilgang til alle regninger. Og på lengre sikt kommer vi nok til å bli inspirert av den norske boligmappa tjenesten også. Vi har lansert boligforsikring sammen med et fransk selskapet som nylig etablerte seg i Spania men vi har også dialog med et Sveitsisk white label forsikringsselskap om å lansere Bueno Insurance på litt lengre sikt.
Når det kommer til omsetning og inntekter så er det enkle regnestykket antall-kunder x €99. 10 000 kunder drar inn nærmere en million euro i året, vi har ambisjoner om å nå ca 400 000 kunder innen 5 år, det er ambisiøst men så snart vi er cash positive så kan vi holde veldig bra trøkk på annonsering og kampanjer og nå ut til svært mange frustrerte boligeiere, inkludert spanjoler som er lei lokale banker. Utover abonnementet så tjener vi penger på forsikring, når vi referer en kunde til for eksempel et strømselskap, og vi ser etter en smart hjem partner som kan tilføre spennende tjenester og også omsetning fra dette, avslutter Hegrenes.
2024 skal bli året vi virkelig tar steget opp med fult fokus på Spania, planlagt lansering i Frankrike og Portugal, derfor ønsker vi å hente et større beløp om 5-8 mnd for å skalere opp.
Hvem er aksjonærer hos dere?
Hos oss i dag er det spred og eierstrukturen er fornuftig, i motsetning til mange startups.
Ikke mulig å investere nå
Ifølge Hegrenes opplever han stor etterspørsel og prøver å holde aksjonærbasen lokal. Norske investorer har investert et betydelig beløp. Hegrenes håper å få med et par større fond i neste runde som sannsynligvis blir før jul, da henter vi nok +/- 25 millioner kroner.
Vi er i dag verdsatt til 66 mill NOK og går ting veien slik vi tror de neste månedene håper vi å runde 100 millioner i verdi og å ha skapt betydelige verdier for dagens aksjonærer.
Pr i dag betaler 84% av kundene for et helt år framfor månedlig (€9,90). Og 91% av de som velger første måned gratis blir betalende kunder.
Ceo John Hegrenes Tweet