Tirsdag overleverte mediebransjen seks krav til regjeringen som skal sikre mer regulert og åpen distribusjon av norsk journalistikk.
Kravene ble overlevert til kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) av Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Presseforbund og var rettet mot internasjonale teknologigigantene, som Google, Meta, Snapchat og Tiktok.
– Det er uholdbart at teknologigigantene dikterer premissene for en betydelig del av nyhetsformidlingen i Norge. I praksis inntar de altfor ofte rollen som redaktør, sier generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening i en pressemelding.
De seks prinsippene inkluderer viktigheten av redaktørstyrt innhold, at den frie flyten av redaktørstyrt journalistikk ikke må hindres, og at redaksjonelle medier må ha innsikt i og kunne forstå beslutninger som begrenser eller forårsaker spredning av nyheter.
– Redaktørstyrte medier publiserer journalistikk og opererer innenfor et felles etisk regelverk. Kvalitetssikring av journalistikk gjøres i redaksjonene, og kontroll fra plattformene er derfor overflødig, sier generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund.
Trettebergstuen sier til NTB at det bra at presseorganisasjonene har gjort denne jobben. Hun mener disse prinsippene er viktige.
– Så er det også viktig å få dette ut i offentligheten – vi må øke folks bevissthet om hva som skjer. Dette er et politikkområde vi har jobbet mye med, i nært samarbeid med de andre nordiske landene. Når vi nå gjør felles sak her i Norge og i Norden, bør plattformselskapene ta hensyn til innspillene våre, sier hun.
(©NTB)