Kostnadsrammen på skipstunnelen på Stad i Møre og Romsdal er på om lag 2,8 milliarder kroner. Tunnelen settes på vent på grunn av økte kostnader.
– Kostnadsanslagene for Stad skipstunnel har økt betydelig. På grunn av en krevende økonomisk situasjon, er det viktig at vi har kontroll på kostnadene i prosjektet. Regjeringen vil derfor be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før vi vil komme tilbake til Stortinget i saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.
Etter planen skulle Kystverket utlyse anbudskonkurranse for bygging av verdens første skipstunnel ved Stad. Interessen for å være med har vært stor.
Ap, Sp og SV har ble i budsjettforhandlingene i høst enige om at Stad skipstunnel skulle få 76 millioner kroner i oppstartsmidler over neste års statsbudsjett.
Byggetiden er estimert til fem år og den foreløpige kostnadsrammen er på rundt 2,8 milliarder kroner.
I RNB orienterer imidlertid regjeringen om at Kystverket har utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at styringsrammen (forventet kostnad) har økt fra 3.450 millioner kroner til 5.652 millioner kroner (64 prosent) og kostnadsrammen fra 4.090 millioner kroner til 7.132 millioner (74 prosent).