Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Nordmenn er på internett rundt 4 timer daglig

NTB av NTB
26.04.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

Den gjennomsnittlige tidsbruken vår på internett øker på alle ukedager og i alle aldersgrupper til omtrent 4 timer daglig.

Nesten alle i alderen 13 til 44 år er på internett i løpet av en dag, mens halvparten av de som er 80 år eller
eldre bruker internett daglig, viser ferske tall fra Norsk mediebarometer.

Undersøkelsen viser at hele 96 prosent av befolkningen har egen mobiltelefon. Den brukes omtrent to og en halv time på en gjennomsnittsdag.

Mens bruken av mobil og internett har eskalert de siste 30 årene, har andelen som leser papiravis gått ned.

Nyheter i sosiale medier øker

Det er mer vanlig å lese nyheter i sosiale medier blant kvinner enn menn. Blant ungdommer og unge voksne er Instagram og Snapchat de mest populære sosiale mediene å få med seg nyheter på, mens de over 25 år i størst grad finner sine nyheter i sosiale medier via Facebook.

Ti prosent av befolkningen oppdaterer seg på nyheter kun via sosiale medier, og ikke på noen av de tradisjonelle plattformene, i løpet av en gjennomsnittsdag.

Tallene viser at i tillegg til å se på underholdning, er det mange tenåringer og unge voksne som oppgir at de får med seg nyheter på Tiktok.

Fire av ti tenåringer finner nyheter på Tiktok.

De tradisjonelle mediene daler

Unge voksne oppdaterer seg på nyheter i størst grad via nettaviser og sosiale medier, mens eldre fortsatt bruker tradisjonelle medier som aviser, radio og TV.

Fra 1991 og fram til 2008 var det papiraviser, TV og radio
som var de dominerende mediene i Norge. Over 80 prosent av befolkningen leste papiraviser og så
på TV en gjennomsnittsdag.

Men de siste årene har andelen dalt.

Andelen som ser på tradisjonell lineær-TV falt fra 58 prosent i 2017 til 35
prosent i 2021.

Tallene for 2022 har gått noe opp igjen. Nå ligger tallet på 47 prosent, noe som er en
høyere seerandel enn de siste årene.

Ser man på nyhetskonsumet på tvers av alle kilder og plattformer, ser man at over 90 prosent av befolkningen får med seg noen nyheter i løpet av en gjennomsnittsdag.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Antall biltyverier øker – kostet forsikringsbransjen 230 millioner kroner i fjor

06.07.2025
IN live

Fortøyninger løsnet på bokbåt – drev fra land i Kvam

06.07.2025
IN live

Fiskeridirektoratet advarer: Ulovlig å selge fiskefangsten din

05.07.2025
Neste innlegg

Den svenske riksbanken hever renta

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?