– Hvis du ønsker å gjøre verden til et bedre sted å bo for generasjonene som kommer, så må alle gjøre sin del av jobben. Vi streber med å gjøre vår del og vi ønsker å få flest mulig med oss. Det er viktig å stå samlet for å dytte dette i riktig retning uten å tenke så mye på konkurranse, sa TECO2030s administrerende direktør, Tore Enger til Investornytt
Regjeringer verden over har nå innsett utfordringene kloden står ovenfor. På jordens dag, 22 april 2016 satt 174 nasjoner pennen på papiret, og i dag syv år senere er det kun noen få nasjoner som ikke har satt signaturen på Parisavtalen. En unison verden er villig til å strekke seg langt for å nå utslippsmålene og bruke de økonomiske midlene som kreves for å omstille verden. Det er ikke en sprint, men et maraton, hvor innovative krefter må jobbe sammen for et felles mål. Markedet er hinsides stort og her er plass til mange aktører. Noen av de viktigste lederne i verden har lansert enorme prestisjeprogram, hvor milliarder av dollar, euro og yen skal dyttes inn i utvikling av ny, miljøvennlig teknologi. Og vi er fortsatt i startfasen.
Noen ganger treffer man mennesker som er så engasjerte, og lidenskapelig opptatt av det de driver med at et kort Teams-møte går langt over tiden, og det er ikke før man ser på klokken at man innser hvor fort tiden har gått. Administrerende direktør i TECO2030, Tore Enger er et slikt menneske, og Investornytt var heldige med å kunne snakke fremtidsutsikter med den travle entreprenøren.

Det har kommet mange spennende nyheter fra TECO2030 de siste månedene, og milepælene har kommet tett. Hva er de viktigste nyhetene som har kommet fra selskapet?
-Vi jobber med å ettermontere og integrere en 40 fots ISO container, inkludert et 2,4 MW fuel celle system i en produkttanker som skal seile i Nordsjøen for en svensk reder. Samarbeidspartnere i prosjektet er blant andre Shell og Horizon Europe. Her mottok vi 50 millioner kroner i EU-midler fra Horizon og 50 millioner kroner fra Shell. Dette prosjektet er det største ettermonteringsprosjektet som pågår for øyeblikket, og det er i full gang. Leveransen om bord på skipet forventes å skje mot slutten av 2024. Dette skipet går fra å ha masse utslipp, til å være nullutslippsfartøy med vår teknologi og det er vi ufattelig stolt av.
Det er litt av et prestisje prosjekt.
-Ja veldig. Med 50 millioner kroner i støtte fra EU og Shell så er det mange øyne rettet mot oss. Men det har vært en lang reise med iherdig arbeid, det å komme gjennom nåløyet hos EU er ikke noe som skjer over natten. Fredrik sammen med teamet hans har gjort en kjempe jobb gjennom lang tid for å få dette til.
Dette er ikke bare et prestisje prosjekt, man kan nesten se på det som et kvalitetsstempel at aktører som Shell og EU har tro på TECO2030 og deres visjon
-Ja, men det er ikke bare Shell og EU som samarbeider med oss. Vi har flere større og mindre aktører som er med oss på reisen. Vi har også mottatt 50 millioner fra Innovasjon Norge sammen med andre bidrag av mindre størrelse. Innovasjon Norge er et godt eksempel på en viktig støttespiller og en bra ambassadør å reise rundt i verden med.

Det skjer mye i TECO2030 med andre ord.
-Det er utrolig mye spennende som skjer. TECO jobber med nesten 200 prosjekter verden over, og vi har tilbud ute hos klienter for nærmere 500 millioner euro. Hva som kommer vår vei og hva det blir kontrakt av, det vet vi ikke enda, men pågangen er så stor at det kommer inn 10 nye prosjekter ukentlig fra hele verden. Vi gleder oss veldig til produksjonsstart av stacker i Narvik i løpet av mai måned, og vi skal ha vår første fuel celle modul i testbenk hos AVL i løpet av juli. Mot slutten av 2023 vil det kjøre en demolastebil nede i Europa med TECO2030 på siden, en lastebil som har våre stacker installert. Implenia-prosjektet er også spennende, I tillegg er det masse jeg ikke kan snakke om, men som jeg håper det kan komme meldinger om i tiden som kommer. Dette er milepæler som er viktige for selskapet, de ansatte, kunder og våre nåværende og fremtidige aksjonærer.
Fortell mer om lastebilsprosjektet sammen med AVL.
-Når vi satt i gang utviklingen sammen med AVL så tenkte vi ikke på lastebiler i det hele tatt. Vi hadde kun fokus på marint og annet tungt utstyr. Helt til en dag midt på høsten i fjor, da ble vi kontaktet av en annen avdeling i AVL enn den vi jobbet med daglig. De skulle ut med en lastebil i 2023, og ønsket at vi skulle levere stackene. Dette var et marked vi egentlig ikke hadde tenkt så mye på, men det viser seg at de stackene vi produserer passer inn i annen tung industri enn bare det vi så for oss. Dette betyr at vi kan utnytte fabrikken vår i Narvik enda bedre, vi har større kapasitet til å lage stacker, som er selve hjertet i fuel cellen enn å lage hele modulen. Så det er fantastisk for oss å kunne være en underleverandør i andre bransjer. AVL er en av verdens største utviklere innenfor fremdrift de siste 70 årene med mer enn 1500 motordesign bak seg. Det vi lager er motor, men det er morgendagens motor der hydrogen er drivstoffet og ikke bensin eller diesel.

Hvordan går det med Narvikfabrikken, er det lenge til vi ser produkter derfra?
-Ja nå nærmer det seg skikkelig. Første uken i mai da begynner vi å produsere stacker i Narvik. Riktig nok manuelt, sent ut på høsten begynner vi å montere moduler sammen, også det manuelt. Og så fort som over hode mulig i 2024 skal vi være fullt oppe å gå på skikkelig automatisert produksjon med robot-er. Vi lager en type stack, en type modul, vi standardiserer produktet. For å lykkes så er det viktig å ha fokus på economy of scale og derfor forenkle og effektivisere produksjonen ved å ha standardiserte produkter. Det er thyssenkrupp i Tyskland som leverer hele produksjonslinjen vår og de er over 100 000 ansatte og omsetter for mange milliarder euro i året. De er best i verden på å lage produksjonslinjer uavhengig av hva det måtte være til. Vi valgte thyssenkrupp som partnere på grunn av risiko og sikkerhet. Det er mer fornuftig å ha en aktør som tar totalansvaret, og vi har ett selskap å forholde oss til. Vi er helt sikre på at thyssenkrupp vil stå ved vår side over lang tid, og det skal opp flere linjer etter hvert som veksten kommer. Det valget tok litt tid, men vi er sikre på at thyssenkrupp var det riktige valget for oss.
Fortell om Implenia-prosjektet.
-Implenia er et stort sveitsisk entreprenør- og eiendomsselskap som er involvert i store, norske infrastrukturprosjekter som E-39 i Lyngdal og noe av Rogfast-prosjektet. De er med å bygge Fornebubanen og vant nylig en ny, stor kontrakt i utbygging av Fornebubanen. Implenia er et veldig fremoverlent selskap og de har et ønske om å være det første selskapet som skal drifte en byggeplass med null utslipp. Implenia kontaktet oss for å se på en containerbasert løsning som kan lade å drifte elektrisk utsyr ved bruk av hydrogen i stedet for dieselgenerator. Til dette prosjektet mottok vi 16 millioner kroner i støtte fra Enova.
Det føles nærmest som å være vitne til et moderne romkappløp. Utviklingen er så stor i bransjen og den går fort.
-Vi i denne bransjen skal ikke oppfatte hverandre som konkurrenter. Vi skal stå skulder mot skulder å dytte dette fjellet i riktig retning slik at kloden kommer der den skal være klima- og miljømessig. Dette markedet er så hinsides stort at vi har plass til mange aktører. Det er mange forbrenningsmotor produsenter i verden i dag og i hydrogen er vi bare en håndfull.
Når Apollo dro til månen i 1969, så var det fuel celler og hydrogen om bord, så dette er ikke noe nytt, men det er nå vi har teknologien til å gjøre dette tilgjengelig for menigmann. I Oslo er det nærmer 500 biler som går på hydrogen. Toyota har kapasitet til å levere rundt 20 000 biler i året akkurat nå, men de forventer å levere cirka 6- 7 tusen biler i år, de forventer vekst til neste år.

"Vi må stå sammen i utviklingen, slik at kloden blir et godt sted å bo for generasjonene som kommer etter oss."
Tore Enger CEO Teco 2030 Tweet
En ting jeg mener er viktig, er å redusere utslipp når man seiler inn og ut av havneområder, eller seiler opp langs flott områder langs norskekysten. Får vi redusert utslipp i den forbindelse så har vi kommet langt i mine øyne.
-Det du sier er jeg helt enig i. Nærshipping som for eksempel Rotterdam- Oslo- Storbritannia er en typisk triangelrute, og der har vi hydrogen tilgjengelig om ikke altfor lenge. Det er flere som drømmer om å seile inn og ut av Oslofjorden i 2024 -2025 på nullutslipp. Alternativt så kan man tilknytte seg landstrøm når man kommer inn, eller en kraftlekter eller annen tilgang på hydrogen slik at man kan være utslippsfri når man er i havn. Dette er utrolig viktig for oss. 90 prosent av verdens befolkning bor langs kysten og klarer man å redusere utslipp i disse områdene så er mye gjort.
Det er enkelte som har noen reelle utfordringer foran seg hvis regjeringen står på løftene sine som er nullutslipp inn til Flom og Geiranger i Januar 2026. Da er det mange cruiseskip som ikke helt vet hvordan de skal løse dette problemet. Det er ikke så lenge til 2026 i det perspektivet og det er snakk om noen enorme cruiseskip som kan ta 6- 7 tusen passasjerer.
Hvordan i alle dager er det skalerbart med fuel celledrift i et slike enorme skip?
-Det blir ikke enkelt. Det er allikevel fullt mulig, men det må gjøres en jobb. Et typisk cruiseskip har seks motorer, da må en motor ut og erstattes med fuel celler. Problemet er at man må ha rikelig med hydrogen på lagring om bord, så det er noen utfordringer, men det er absolutt løsbart.
Alle de store, seriøse cruiserederiene, de seks, syv største i verden ser aktivt etter løsninger basert på hydrogen. Vi er i dialog med alle disse store aktørene og de er interessert i å vite hva man kan gjøre og når kan det gjøres. Vi tror mye kan gjøres de nærmeste årene. Jeg tror at når vi kommer til 2028-29 vil man se at nye cruiseskip kommer ut med ny teknologi som for eksempel fuel celler. Kanskje ikke den fuel celle vi holder på med i dag, men det er en type som heter SOFC, solid oxide fuel cell, det er ikke en type vi jobber aktivt med i dag, men det kommer. Den tar mye større plass og er fryktelig mye dyrere enn alternativet. Derfor må man få satt sammen et konsortium med mange store partnere slik at produksjonen kommer opp i economy of scale fra dag en.
Det er slike utfordringer som du beskriver som gjør denne bransjen ekstra spennende for dem som følger bransjen.
-Det er helt sant. Man står ovenfor noe stort, men man skal også vite at denne energi overgangsfasen vi er inne i nå skal pågå i kanskje 30 år. Det er viktig at vi legger et godt grunnlag i starten og gjør ting riktig.
EU har som mål å være klimanøytrale innen 2050. Hvordan ligger de an i forhold til dette målet?
-De mest fremoverlente i verden sier de skal være net-zero innen 2040. Når selskap som Mærsk uttaler dette og samtidig sier at de vet ikke helt veien dit, men dit skal vi, så er det en vanvittig katalysator for shipping industrien.
Det er krefter i sving når anerkjente giganter som Mærsk og Shell reiser seg opp og går foran med dette eksemplet.
Toget har allerede forlat stasjonen, skiftet er i gang akkurat nå, men det må gjøres på en fornuftig og bærekraftig måte. Hvis det hadde kommet inn voldsomme ordre i dag så er det ingen i verden som kunne tatt imot og klart å levert på en god måte. Det er lagt opp til at en del vil bli levert i år, så vil det vokse veldig i 2024 før det eksploderer i 2025 og fremover.
Aksjonærene i selskapet har jo hatt en fin reise siden noteringen i oktober 2020. Hvordan har dere klart å holde dere så sterkt i et vanskelig marked?
-Vi har gjort veldig mange gode, veloverveide valg underveis. Fabrikklokalet vi fant i Narvik var perfekt for vårt bruk og vi løp ikke bygge risiko eller overskridelser av budsjett i den forbindelse. Vi har vært veldig opptatt å gjøre minst mulig feil og ha minst mulig risiko. Den største risikoen vi har hatt var å hele tiden ha tilgang på kapital, men den tiden er vi mest sannsynlig forbi. Vi har vært forsiktig med pengebruken og resultatene viser at vi har kommet veldig mye lengre enn andre som har brukt mye mer kapital enn det vi har gjort. Selv om aksjekursen har falt fra toppnivået er vi er på vei i riktig retning, og vi vet at for hver dag som går er vi en dag nærmere vår neste store kontrakt.
Vi har jobbet målrettet over lang tid. I dag er vi i overkant av 50 mennesker ansatt i TECO2030 og det er ikke ett av de menneskene vi ville vært foruten. Alle bidrar, og jeg våger å si at vi har blant de klokeste hodene i verden innenfor det vi driver med. Vi merker at vi tiltrekker oss de flinke menneskene, og det må være fordi de sitter utenifra å ser at vi gjør noe som er riktig.
Så TECO2030s viktigste ressurs er de ansatte?
-Ja, absolutt. Vi har så mange flinke folk som kan dette til fingerspissene og de er på et helt annet nivå enn det jeg er. Vi har en gjeng mennesker som er helt utenom det vanlige og som er eksepsjonelt engasjert i det vi driver med. Vi har en veldig bra internkultur over samtlige kontorer som er spredd over alle lokasjonene vi har i verden. Vi var nettopp i Miami på den største cruisemessen som er, Hannover deltok vi på nylig og for en stund tilbake så var vi i Long Beach, vi var også i Japan. Det blir mye reising, men vi er der vi skal være.
Det er kun et lite knippe selskap i verden i dag som danner grunnlaget for gigaproduksjon i hydrogenmarkedet. TECO2030s administrerende direktør, Tore Enger er ikke redd for konkurranse, tvert om, han håper flere aktører kommer inn i markedet. TECO2030 har gjort mye riktig og knyttet de riktige nettverkene med store aktører som, Shell, EU, AVL, thyssenkrupp og Implenia. Det at store aktører som nevnt har tro på TECO2030s visjon er et enormt kvalitetsstempel og vi venter spent på de neste nyhetene som kommer fra selskapet.
"Vi ettermonterer løsninger i skip, og i denne prosessen går skipene fra å ha masse utslipp til å være nullutslippsfartøy. Det er enorme klimagevinster i slike prosjekter."
Tore Enger CEO - Teco2030 Tweet