Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Forbrukertilsynet mener sjokoladebollen til influenser markedsføres ulovlig mot barn

NTB av NTB
14.04.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

Sjokoladebollen til influenser Oskar Westerlin markedsføres ulovlig mot barn, mener Forbrukertilsynet. De ber om at den ulovlige markedsføringen opphører.

I februar lanserte influenseren og tiktokeren Oskar Westerlin (24) og Bakehuset bollen «Oskars trippel sjoko». Sjokoladebollen ble raskt svært populær, spesielt blant barn og unge som blant annet fikk høre om produktet på Tiktok.

Produktet har i hovedsak blitt markedsført i Westerlins sosiale medier. Nå mener Forbrukertilsynet at produktet blir ulovlig markedsført mot barn fordi markedsføringen inneholder direkte kjøpsoppfordringer.

– Dette er forbudt, skriver Forbrukertilsynet.

Tar til seg kritikken

Tilsynet skriver at barns mangel på erfaring og kritisk sans gjør det vanskeligere å forstå hva markedsføring er, og hva som er hensikten med den. I tillegg har barn vanskeligere for å gjenkjenne markedsføring og skille den fra annen kommunikasjon.

– Det er derfor særskilte hensyn man må ta når markedsføring retter seg mot barn, eller kan sees og høres av barn, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

De har nå sendt brev der de ber om at den ulovlige markedsføringen stanses så snart som mulig – og at produktet ikke markedsføres ulovlig i framtiden.

Westerlins manager Vilde Darvik sier til Nettavisen
at de tar til seg kritikken.

– Ikke fritt fram

– Vi tar dette på alvor, og har allerede gjort endringer i markedsføringen av produktet, sier Darvik.

Hun forteller at markedsføringen fremover vil foregå i kanaler der de vet mer om alderen til brukerne.

I pressemeldingen opplyser Forbrukertilsynet at de har sett en økning av ulovlig markedsføring som retter seg mot barn og unge via sosiale medier.

– Det er ikke fritt fram når markedsføring kan sees eller høres av barn. Reklamen øker i sosiale medier, blant annet på Tiktok som i hovedsak benyttes av barn og unge. Næringsdrivende må vise varsomhet når de reklamerer på plattformer hvor barn og unge ferdes, sier Rønningen.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Makspris på 91,02 øre per kWh for strøm tirsdag

07.07.2025
IN live

Sørøst-Norge: Snittpris for strøm på 57,70 øre per kWh tirsdag

07.07.2025
IN live

Sørvest-Norge: Snittpris for strøm på 80,50 øre per kWh tirsdag

07.07.2025
Neste innlegg

E6 stengt ved Biri i Gjøvik

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?