Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Mediebarometer: TV og digitale medier taper andeler i reklamemarkedet

NTB av NTB
13.04.2023
i IN live
Lesetid:1 mins read

Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering, stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet.

Den totale omsetningen i reklamemarkedet sank i første kvartal med 2,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det er en nedgang på 68 millioner kroner for reklamebransjen under ett, ifølge Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Digitale medier utgjør drøyt 41 prosent av markedet, og omsatte i første kvartal for 38 millioner kroner mindre enn i fjor.

TV er nest størst, med markedsandel på 35 prosent, etter en nedgang i omsetningen på 80 millioner kroner.

Blant mediegruppene som nå får en større del av kaka, er utendørs/plakat. Den omsatte for 27 prosent mer i årets første kvartal og øker sin markedsandel fra 5,5 til 7,2 prosent.

Også radio/podkast øker, med 22 prosent, og er fjerde største gruppe med en andel på 5,2 prosent av reklameomsetningen. Lyd passerer dermed direktemeldinger, som har en nedgang på over 12 prosent.

Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Harald Eide-Fredriksen uttaler i en pressemelding at det ikke er tvil om at «dekningsmediene» radio og utendørs tar budsjetter fra TV etter at TV to år på rad har skrudd opp prisene kraftig.

– Mye tyder på at markedskreftene nå slår tilbake i form av redusert etterspørsel. Man kan spørre seg om TV-selskapene har overvurdert sin egen fortreffelighet, og kanskje har de satt opp prisene sine litt vel mye? Nå har de i hvert fall ledig plass – for første gang på lenge.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Tyskland og Danmark positive til Nato-mål på 5 prosent

15.05.2025
IN live

Eksperter: Budsjettet er ingen oppskrift på rask rentenedgang

15.05.2025
IN live

Vendela Kirsebom og Victoria Beckham i merkevarestrid om initialene «VB»

15.05.2025
Neste innlegg

Slovakias sentralbanksjef dømt for bestikkelser

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?