Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Ny rapport: Dobling i veiutgifter i Rogaland etter fylkesreform

NTB av NTB
03.04.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

Driftsutgiftene for fylkes- og riksveier i Rogaland er mer enn doblet etter at ansvaret ble splittet opp mellom Vegvesenet og fylkeskommunen, ifølge ny rapport.

Da driftskontraktene i fylket ble delt mellom riksveier og fylkesveier ved inngangen til 2020, økte kostnadene til den femårige Stavanger-kontrakten med hele 123 prosent, skriver Stavanger Aftenblad.

Tallene kommer fra en ny rapport Rogaland Revisjon har laget for fylkeskommunen.

Rapporten viser en rekke negative konsekvenser av fylkesveireformen, som var en del av Solberg-regjeringens kommunereform med sammenslåing av en rekke kommuner og fylkeskommuner. I den forbindelse var det et poeng å sikre de nye og sammenslåtte fylkeskommunene nye arbeidsoppgaver.

Mer enn dobling

I kroner har kontraktene økt fra 480 millioner kroner i perioden 2016–2021 til 1.069 millioner kroner for de to separate kontraktene for årene 2022–2027, ifølge Aftenbladet.

Det skal ikke være store forskjeller mellom felleskontrakten fra 2017–2022 og de to kontraktene som ble lyst ut i 2022. Selv om det er blitt flere kilometer å vedlikeholde, og prisveksten også har vært betydelig, er dette på langt nær nok til å forklare den eksplosive utgiftsveksten, ifølge rapporten.

Hovedårsaken til økningen i kostnader er at veinettet er blitt langt mer tungvint å drifte, siden stordriftsfordelen er borte, skriver Aftenbladet. Entreprenørene kan ikke lenger se hele veinettet under ett, når én kontrakt gjelder fylkesveiene og én gjelder riksveiene

Vegvesenet: Oppsplitting har gitt økte kostnader

Fredag sendte Statens vegvesen inn sine prioriteringer for neste transportplanperiode (2025 – 2036). Der settes det av 20 prosent mer til drift og vedlikehold i årene 2025 til 2030.

Også Vegvesenet mener reformen har ført til økte kostnader på fylkesveiene.

– Kostnadene ved å drifte veinettet har økt betydelig etter fylkesreformen, der felles driftsområder for riksveier og fylkesveier er splittet opp, skriver Vegvesenet.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

En død og 44 savnet etter at buss havnet i elv i Benin

17.08.2025
IN live

Både SAS og Norwegian måtte snu på grunn av feil

17.08.2025
IN live

Motorsyklist tatt i 170 kilometer i timen i 80-sone

17.08.2025
Neste innlegg

Widerøe øker kapasiteten etter en krevende vinter

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?