Hittil i år har reklamemarkedet i Norge gått tilbake med 5,4 prosent sammenlignet med i fjor. Bransjen selv tror at det går mot krevende tider.
– Dette er ikke tall som overrasker. Vi så en oppbremsing i reklameomsetningen mot slutten av fjoråret og det var forventet at denne trenden ville vedvare inn i 2023. Det er en økende forsiktighet blant annonsører som tydelig korrelerer med mer krevende økonomiske tider, sier daglig leder i Mediebyråforeningen Kristin Brimi.
Mediebarometeret viser at reklamemarkedet i digitale medier går tilbake med 9,3 prosent hittil i år sammenlignet med i fjor. Det tilsvarer en nedgang på 61 millioner kroner. Samtidig går reklameomsetningen i sosiale medier tilbake med 8,4 prosent, tilsvarende 13,4 millioner kroner.
Markedsføring med influensere øker med 34,9 prosent, men Mediebyråforeningen presiserer at volumet her er veldig lavt og at tallene varierer mye fra måned til måned.
Brimi sier at det er for tidlig å si hvordan omsetningen vil utvikle seg fremover, men at de fleste prognoser viser at det går mot krevende tider, trolig til godt over sommeren.
(©NTB)