En reklameplakat for det tyske flyselskapet Lufthansa forbys i Storbritannia på grunn av misvisende miljøpåstander, har landets reklametilsyn bestemt.
Reklameplakaten, som var i bruk i juni i fjor, viste et bilde av et fly sett forfra der undersiden var byttet ut med en jordklode.
– Lufthansa-gruppen. Forbinder verden. Beskytter dens framtid, lød teksten på plakaten, etterfulgt av emneknaggen #MakeChangeFly.
Dette ga et misvisende inntrykk av Lufthansas innvirkning på miljøet, har Storbritannias reklametilsyn (ASA) slått fast. Lufthansa har forklart at reklamens formål var å gjøre forbrukere oppmerksomme på at selskapet har satt i verk flere tiltak for å redusere miljøbelastningen fram mot 2030 og 2050.
Men at selskapet bidrar til å beskytte planetens framtid, mener ASA at det ikke er grunnlag for å påstå i en reklame.
– Vi anser at påstanden sannsynligvis vil forstås av forbrukere som at Lufthansa allerede har satt i verk betydelige avbøtende tiltak for å sikre at selskapets nettomiljøpåvirkning var mindre skadelig, melder ASA.
(©NTB)